초등학교 수행 평가 지원을 위한 다차원 자료 분석 처리 시스템

Multidimensional Data Processing System for Supporting Performance Assessment in Elementary School

  • 김규석 (대구교육대학교 전산교육과) ;
  • 이철현 (인천교육대학교 실과교육과) ;
  • 박종오 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 고대곤 (대구교육대학교 전산교육과) ;
  • 유인환 (대구교육대학교 전산교육과)
  • Kim, Gyu-Seog (Dept. of Computer Education, Daegu National University of Education) ;
  • Lee, Chul-Hyun (Dept. of Practical Arts Education, Inchon National University of Education) ;
  • Park, Jong-O (Dept. of Computer Education, Korea National University of Education) ;
  • Yoo, In-Hwan (Dept. of Computer Education, Daegu National University of Education) ;
  • Kho, Dae-Gon (Dept. of Computer Education, Daegu National University of Education)
  • 발행 : 2003.03.30

초록

최근 교육 평가에서는 수행 평가가 그 중요성을 인정받으며 전면 실시되고 있다. 현장에서의 수행 평가는 각 교과별은 물론 교과와 기타 활동이 서로 분절되어 평가되고 있어 평가 결과가 학습자를 종합적으로 분석해 주지 못하고 있다. 본 연구에서는 이와 같은 문제점에 기초하여 한 교과 영역의 평가 결과가 관련 있는 다른 교과 영역의 평가 결과에 영향을 미치는 다차원 처리 도구를 설계하고 구현하였다. 또한, 교과별 자료 데이터베이스를 제공하여 교사의 수행 평가 계획 수립 및 처리를 지원하며, 입력된 정보는 통합 처리되어 상담 자료, 성적 처리 자료 등으로 출력되도록 하였다. 본 시스템은 윈도기반의 수행 평가 처리 시스템으로 추후 웹 기반 지원 시스템으로의 확장을 고려하여 개발되었다. 본 연구의 시스템은 교사의 수행 평가 업무를 간편화하고 학습자의 성취도와 능력을 다양한 방법으로 평가하여 교육의 수월성을 제고하고, 평가의 투명성으로 인해 공교육의 신뢰성을 확보하는데 기여할 것으로 판단된다.

The performance assessment is being importantly recognized and enforced in the education evaluation recently. It is not able to analyze learners synthetically because learners are assessed separately in every subjects and the other activities. On the basis of this problem, we designed and implemented the multi-dimensional processing tool. In this tool, the evaluation results of one subject area have an influence on the other related subject areas. In addition, this system helps teachers to establish and process performance assessment plan by providing all subjects database. And all of the information is processed as a whole and can be used in the counseling and school record. This system is based upon windows and can be extend to web based system later. We expect the performance assessment task can be simplified by using this system and students' ability can be assessed by various methods. This system will contribute to ensure the confidence of public education.

키워드