Journal of The Korean Association of Information Education (정보교육학회논문지)
- Volume 7 Issue 2
- /
- Pages.189-197
- /
- 2003
- /
- 1229-3245(pISSN)
- /
- 2733-8428(eISSN)
A design and analysis of Web-Based courseware for word processor
Web 기반 워드프로세서 코스웨어의 설계 및 분석
- Kang, Yun-Hee (Inha University, Graduate School of Education) ;
- Lee, Ju-Hong (Inha University, Department of Computer Science and Engineering) ;
- Han, Sun-Gwan (Incheon National University of Education)
- Published : 2003.06.30
Abstract
WBI(Web Based Instruction) has been confined to some course due to a burden of development of instruction materials. In this paper, we implemented a personalized instruction and learning system for Word Processor based on Internet by using WBI. Compared to the traditional instruction and learning method for Word Processor Education, the proposed method induce students to take an interest in the learning and make it possible to do student oriented instruction and learning due to the selection of specific contents according to student's ability and his/her learning step. And this system can evaluate the learning rate on the spot by using personalized homework and maximize learning effect by using feedback.
WBI(Web Based Instruction)는 교수 학습 자료의 개발 부담으로 특정 교과에 국한되어 있다. 본 논문은 WBI를 워드프로세서의 수업에 적용하여 인터넷 기반의 개별화된 교수-학습 시스템을 구현하였다. WBI를 적용한 워드프로세서 수업 방식은 전통적 수업 방식에 비해 학생들이 더욱 흥미를 느끼게 하고, 워드프로세서의 수준별, 능력별, 단계별 학습 선택으로 인해 학생 중심의 학습을 가능하게 하였다. 또한 개별학습 과제를 통해 학습내용을 실시간 평가 할 수 있으며 피드백이 가능하여 학습 효과를 극대화시킬 수 있었다.
Keywords