The Effects of Physical Environment, Perceived Justice and Perceived Waiting-Time on Repurchase Intension

의료서비스에서 물리적 환경, 공정성, 지각된 대기시간이 재이용의도에 미치는 영향

  • Yoon, Sung-Wook (Dept. of Business Administration, Dong-A University) ;
  • Kim, Su-Bae (Dept. of Business Administration, Dong-A University)
  • 윤성욱 (동아대학교 경영대학 경영학부) ;
  • 김수배 (동아대학교 대학원 경영학과)
  • Published : 2003.11.22

Abstract

This study having purpose of promoting the convenience of medical service customer at medical service encounter have tried to know the influence of physical environment, perceived justice, and perceived waiting time to the intention of re-use of medical service through mediating variable such as service Quality evaluation and negative emotion. Particularly, this exploratory study have first tried to know what influence the physical environment and perceived justice have on negative emotion. Findings are; First, the physical environment affect positive influence to service Quality evaluation, and lower the negative emotion. Second, perceived justice have no influence to the service Quality evaluation and negative emotion. Third, the perceived waiting time lower the service Quality and increase the negative emotion. Fourth, the service Quality have positive influence to intention of re-use of medical service. However, the negative emotion have no influence to the intention of re-use of medical service. Therefore physical environment of medical service becomes more important and it is necessary to shorten the waiting time. In addition, even though negative emotion have no influence to the intention of re-use of medical service it is necessary to make the smallest of negative emotion. Because it is possible to separate once switching barner due to the medical service specificity is solved.

본 연구는 의료서비스이용자의 편의성을 증대시키기 위하여 의료서비스접점에서 물리적 환경과 공정성, 그리고 지각된 대기시간이 매개변수인 서비스품질평가와 부정적 감정을 통하여 재이용의도에 미치는 영향을 실증적으로 조사 분석하였다. 특히 의료서비스에서 물리적환경과 공정성이 부정적 감정에 어떠한 영향이 미치는지를 처음으로 확인하고자 시도하였다. 연구결과 의료서비스접점에서 첫째, 물리적환경요인은 서비스품질평가에 긍정적인 영향을 미치고, 부정적인 감정은 낮추는 것으로 나타났다. 둘째, 공정성은 서비스품질평가나 부정적인 감정에 영향을 미치지 않는 것으로 확인되었으며, 셋째, 지각된 대기시간은 서비스품질을 낮추고 부정적 감정은 증가시키는 것으로 나타났다. 넷째, 서비스품질은 재이용의도에 긍정적 영흥를 미치고 있으나, 부정적 감정은 재이용 의도에 영향을 미치지 않고 있는 것으로 확인되었다. 따라서 의료서비스도 물리적환경의 중요성이 증가 하고, 대기시간의 단축노력이 필요하다. 또한 부정적 감정은 재이용의도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났으나 의료서비스의 특수성에 따른 전환장벽이 해결될 경우 이탈가능성이 존재하고 있으므로 부정적 감정의 최소화를 위한 노력이 요구된다.

Keywords