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Optimized Brazing Conditions of Regenerative Cooling Thrust Chambers

재생 냉각용 연소기의 최적 브레이징 조건

  • 남대근 (현대모비스 기술연구소) ;
  • 홍석호 (현대모비스 기술연구소) ;
  • 한규석 (현대모비스 기술연구소)
  • Published : 2003.09.01

Abstract

The brazing of copper alloys and duplex stainless steels is an indispensable manufacturing technology for thrust chambers with regenerative cooling. For setting up the optimized brazing conditions, C18200 copper alloy plate with machined cooling channels and S31803 stainless steel plate are brazed with AMS4764 filler metals of which thickness is 50${\mu}m$ and 80${\mu}m$ They are tested by X-ray radiography, strength/leakage and fracture tests, and fracture surface inspection. The results obtained by the suggested conditions are that the specimen brazed with filler metal thickness of 50${\mu}m$ has good strength properties and brazed zone. However, the specimen with filler metal thickness of 80${\mu}m$ has the brazed zone with cooling channel obstruction and enlargement.

본 연구에서는 재생 냉각용 연소기에 적용되고 있는 동합금과 2상 스테인리스강의 최적 브레이징 조건을 구하였다. 모재는 C18200 동합금과 S31803 2상 스테인레스강을, 삽입금속으로 두께가 각각 50${\mu}m$, 80${\mu}m$인 AMS4764를 사용하였다. 브레이징한 시제에 대하여 X선 검사, 강도/기밀 및 파괴시험, 파단면 관찰을 한 결과 두께 50${\mu}m$인 삽입금속을 사용한 경우 강도특성과 접합면이 양호함을 확인하였다. 반면 두께 80${\mu}m$인 삽입금속을 사용한 경우는 강도특성은 양호하였으나 냉각유로의 막힘 현상과 유로 확대를 확인하였다.

Keywords

References

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