참고문헌
- 강석진, 한수진, 김재현, 노태희(2001), 과학 . 기술과 사회의 관계에 대한 교육대학 학생들의 견해. 한국과학교육학회지, 21(3), 537-546
- 교육부(1998). 과학과 교육과정, 서울: 대한교과서
- 노태회, 강석진(1997a). 공통과학 이수 과정에서 학생들의 과학 . 기술과 사회의 관계에 대한 견해 변화. 화학교육, 24(3), 96-104
- 노태희, 강석진(1997b). 학생들의 과학 . 기술과 사회의 관계에 대한 견해 및 과학 수업 환경 인식에 미치는 공통과학 과목의 효과. 한국과화교육학회지, 17(4), 395-403
- 노태희, 강석진, 이선욱(1997). 과학 . 기솔과 사회의 관계 및 과학의 본성에 대한 고등학생들의 견해. 서울대학교 사대논총, 55, 89-116
- 노태희, 김영회, 한수진, 강석진(2002). 과학의 본성에 대한 초등학생들의 견해. 한국과학교육학회지, 22(4), 882-891
- 우종옥, 소원주(1995). 과학인식론의 일부 주제에 대한 고등학생들의 개념. 한국과학교육학회지, 15(3), 349-362
- 조정일(1998). 과학교육 개혁 프로그램 '과학-기술-사회'의 국제적 동향 -아이오와 프로그램을 중심으로-. 한국과학교육학회지, 18(1), 71-82
- 조희형(1994). 과학-기술-사회와 과학교육. 서울: 교육과학사
- 최경희(1997). 중학교 과학 교과서에 포함된 과학-기술사회(STS) 내용, 활동 유형 및 포함 정도 분석. 한국과학교육학회지, 17(4), 425-433
- 홍미영(2001). 고등학교 화학 I 교과서의 STS 교육 내용 및 구성 방식 개선 방안. 대한화학회지, 45(5), 491-499
- Aikenhead, G. S.(1986). The content of STS education, STSRN Missive, 2(4), 17-23
- Aikenhead, G. S. & Ryan, A. G.(1992). The development of a new instrument: 'Views On Science-Technology-Society' (VOSTS). Science Education, 76(5), 477-49 1 https://doi.org/10.1002/sce.3730760503
- Aikenhead, G. S., Ryan, A. G., & Flemming, R. W.(1989). Views on science-technology-society: Form CDN. mc. 5. Saskatoon: Univ. of Saskatchewan
- Bybee, R. W.(1993). Refonning science education: Social perspectives and personal reflections. NY: Teachers College Press
- Champagne, A. B. & Lovitts, B. E.(1989). Scientific literacy: A concept in search of definition. In A. B. Champagne, B. E. Lovitts, & B. J. Calinger (Eds.) This year in school science 1989: Scientific literacy (pp. 1-14). Washington, DC: American Association for the Advancement of Science
- Fourez, G.(1995). The science, technology and society (STS) movement and the teaching of science. Prospects, 25(1), 27-40 https://doi.org/10.1007/BF02334282
- Jenkins, E. W.(1997), Scientific and technology literacy: Meanings and rationales. In E. W. Jenkins (Ed.) Innovations in science and technology education (Vol. 6, pp. 11-42). Paris: UNESCO
- Mbajiorgu, N. M. & Ali, A.(2003). Relationship between STS approach, scientific literacy, and achievement in biology. Science Education, 87(1), 31-39 https://doi.org/10.1002/sce.10012
- McGinn, R. E.(1991). Science, technology, and society. Englewood Cliffs: Prentice Hall
- Rubba, P. A. & Harkness, W. L.(1993). Examination of preservice and in-service secondary science teachers' beliefs about science-technology-society interactions. Science Education, 77(4), 407-431 https://doi.org/10.1002/sce.3730770405
- Rubba, P. A,. Schoneweg, C., & Harkness, W. L.(1996), A new scoring procedure for the views on science-technology-society instrument. International Journal of Science Education, 18(4), 387-400 https://doi.org/10.1080/0950069960180401
- Schoneweg, C. & Rubba, P. A.(1993). An examination of views about science-technology-society interaction among college students in general education physics and STS courses. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Atlanta. ED 362394
- Tsai, C. C.(1999). The progression toward constructivist epistemological views of science: a case study of the STS instruction of Taiwanese high school female students. International Journal of Science Education, 21(11), 1201-1222 https://doi.org/10.1080/095006999290156
- Yager, R. E. & Tamir, P.(1993). STS approach: Reasons , intentions, accomplishments, and outcomes. Science Education, 77(6), 637-658 https://doi.org/10.1002/sce.3730770607