고등학교 과학 이수 과정에서 학생들의 과학.기술과 사회의 관계에 대한 견해 변화

The Change of Students' Views on the Relationship between Science/Technology and Society during the High School 'Science'Course

  • 발행 : 2003.12.30

초록

이 연구에서는 제 7차 교육과정의 고등학교 과학 이수과정에서 학생들의 과학 기술과 사회의 관계에 대한 견해 변화를 조사했다. 연구 대상은 서울시에 소재한 고등학교 1학년 학생 241명이었다. 검사 도구는 VOSTS에서 선정한 10문항으로 구성했으며, 검사는 학년초와 학년말에 각각 실시했다. 조사 결과, 고등학교 과학 과목은 학생들에게 과학 기술과 사회의 관계에 대한 적절한 이해를 제공하지 못하는 것으로 나타났다.

The purpose of this study was to investigate the change of students' views on the relationship between science/technology and society during the high school 'Science' course implemented under the 7th science curriculum. Participants were 241 tenth graders in Seoul. An instrument consisted of ten items selected from the VOSTS (Views On Science-Technology-Society). The surveys were administered at the beginning and the end of the course. The results indicated that the high school 'Science' course, on the whole, could not make students have adequate understanding about the relationship between science/technology and society.

키워드

참고문헌

  1. 강석진, 한수진, 김재현, 노태희(2001), 과학 . 기술과 사회의 관계에 대한 교육대학 학생들의 견해. 한국과학교육학회지, 21(3), 537-546
  2. 교육부(1998). 과학과 교육과정, 서울: 대한교과서
  3. 노태회, 강석진(1997a). 공통과학 이수 과정에서 학생들의 과학 . 기술과 사회의 관계에 대한 견해 변화. 화학교육, 24(3), 96-104
  4. 노태희, 강석진(1997b). 학생들의 과학 . 기술과 사회의 관계에 대한 견해 및 과학 수업 환경 인식에 미치는 공통과학 과목의 효과. 한국과화교육학회지, 17(4), 395-403
  5. 노태희, 강석진, 이선욱(1997). 과학 . 기솔과 사회의 관계 및 과학의 본성에 대한 고등학생들의 견해. 서울대학교 사대논총, 55, 89-116
  6. 노태희, 김영회, 한수진, 강석진(2002). 과학의 본성에 대한 초등학생들의 견해. 한국과학교육학회지, 22(4), 882-891
  7. 우종옥, 소원주(1995). 과학인식론의 일부 주제에 대한 고등학생들의 개념. 한국과학교육학회지, 15(3), 349-362
  8. 조정일(1998). 과학교육 개혁 프로그램 '과학-기술-사회'의 국제적 동향 -아이오와 프로그램을 중심으로-. 한국과학교육학회지, 18(1), 71-82
  9. 조희형(1994). 과학-기술-사회와 과학교육. 서울: 교육과학사
  10. 최경희(1997). 중학교 과학 교과서에 포함된 과학-기술사회(STS) 내용, 활동 유형 및 포함 정도 분석. 한국과학교육학회지, 17(4), 425-433
  11. 홍미영(2001). 고등학교 화학 I 교과서의 STS 교육 내용 및 구성 방식 개선 방안. 대한화학회지, 45(5), 491-499
  12. Aikenhead, G. S.(1986). The content of STS education, STSRN Missive, 2(4), 17-23
  13. Aikenhead, G. S. & Ryan, A. G.(1992). The development of a new instrument: 'Views On Science-Technology-Society' (VOSTS). Science Education, 76(5), 477-49 1 https://doi.org/10.1002/sce.3730760503
  14. Aikenhead, G. S., Ryan, A. G., & Flemming, R. W.(1989). Views on science-technology-society: Form CDN. mc. 5. Saskatoon: Univ. of Saskatchewan
  15. Bybee, R. W.(1993). Refonning science education: Social perspectives and personal reflections. NY: Teachers College Press
  16. Champagne, A. B. & Lovitts, B. E.(1989). Scientific literacy: A concept in search of definition. In A. B. Champagne, B. E. Lovitts, & B. J. Calinger (Eds.) This year in school science 1989: Scientific literacy (pp. 1-14). Washington, DC: American Association for the Advancement of Science
  17. Fourez, G.(1995). The science, technology and society (STS) movement and the teaching of science. Prospects, 25(1), 27-40 https://doi.org/10.1007/BF02334282
  18. Jenkins, E. W.(1997), Scientific and technology literacy: Meanings and rationales. In E. W. Jenkins (Ed.) Innovations in science and technology education (Vol. 6, pp. 11-42). Paris: UNESCO
  19. Mbajiorgu, N. M. & Ali, A.(2003). Relationship between STS approach, scientific literacy, and achievement in biology. Science Education, 87(1), 31-39 https://doi.org/10.1002/sce.10012
  20. McGinn, R. E.(1991). Science, technology, and society. Englewood Cliffs: Prentice Hall
  21. Rubba, P. A. & Harkness, W. L.(1993). Examination of preservice and in-service secondary science teachers' beliefs about science-technology-society interactions. Science Education, 77(4), 407-431 https://doi.org/10.1002/sce.3730770405
  22. Rubba, P. A,. Schoneweg, C., & Harkness, W. L.(1996), A new scoring procedure for the views on science-technology-society instrument. International Journal of Science Education, 18(4), 387-400 https://doi.org/10.1080/0950069960180401
  23. Schoneweg, C. & Rubba, P. A.(1993). An examination of views about science-technology-society interaction among college students in general education physics and STS courses. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Atlanta. ED 362394
  24. Tsai, C. C.(1999). The progression toward constructivist epistemological views of science: a case study of the STS instruction of Taiwanese high school female students. International Journal of Science Education, 21(11), 1201-1222 https://doi.org/10.1080/095006999290156
  25. Yager, R. E. & Tamir, P.(1993). STS approach: Reasons , intentions, accomplishments, and outcomes. Science Education, 77(6), 637-658 https://doi.org/10.1002/sce.3730770607