Measurements of Ablations on Nozzle Throats of KL-3 Engines Using Image Analysis

영상분석을 통한 KL-3 엔진 노즐목 삭마량 측정

  • 김영한 (한국항공우주연구원 우주추진기관실 추진기관그룹) ;
  • 고영성 (한국항공우주연구원 항공기술실 항공추진그룹) ;
  • 박성진 (한국항공우주연구원 우주추진기관실 엔진그룹) ;
  • 류철성 (한국항공우주연구원 우주추진기관실 엔진그룹) ;
  • 강선일 (한국항공우주연구원 우주추진기관실 추진기관그룹) ;
  • 오승협 (한국항공우주연구원 우주추진기관실 추진기관그룹)
  • Published : 2003.09.01

Abstract

In this research, it is intended to measure shape of the nozzle throat of the KL-3 engine, which is the main engine of the KSR-III rocket. For the purpose, an image-based method was invented to replace the 3D pointer, which is actually inaccessible to such large scale engines. As a result, our equipment showed satisfactory Performances. Analysing the results of experiments, we find that the pattern of ablation is determined by the spray pattern and that the process of thermal ablation phenomena can be categorized in three regimes - the first regime that the shape of nozzle throat is maintained and ablation is negligible, the second regime that saw-tooth form is developed and ablation is accelerated, and the third regime that the saw-tooth form is already established and the growth of ablation rate is reduced Also, we find that the ratio of area increase after 60 seconds combustion is +5.82% and conclude that the ratio is acceptable and satisfactory.

본 연구에서는 열적 삭마에 의한 노즐목 면적 증가량을 알아내기 위해 KSR-III로켓의 주엔진인 KL-3 엔진의 노즐목의 형상을 측정하고자 시도하였으며, 기존에 사용하던 3차원 변위 측정기를 이용한 방식의 접근이 곤란함에 따라 영상처리 기법을 도입한 측정 방식을 고안하여 사용하였다. 영상 기반 노즐목 형상 측정 장치는 만족스런 결과를 보였다. 시험결과 분석을 통해서는 삭마의 형상은 분무 형상에 의해 결정된다는 것과, 삭마의 진행이 3개의 구간으로 나누어 설명할 수 있음을 밝혔는데, 노즐목이 원형을 그대로 유지하며 삭마진행이 미미한 구간, 원형에서 벗어나 요철형상이 발달하면서 삭마진행이 가속되는 구간, 요철형상이 이미 정착되어서 요철의 깊이만 증가하되 삭마량은 미미한 구간이다. 또한 60초 연소 후 노즐목 면적 증가율은 +5.82% 정도로 만족할 만한 수준으로 판단한다.

Keywords

References

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