A Study on the University Diary Design as an Effective Information Media

효율적 정보매체로서의 대학 다이어리 디자인에 관한 연구

  • 박수진 (인제대학교 디자인대학 디자인학부) ;
  • 이미영 (동명정보대학교 조형대학 컴퓨터그래픽학과)
  • Published : 2003.11.01

Abstract

Today's propensity to consume is described as a side view of distinct personality, which is different from others, and self-identity. While general enterprises understand the consumer's pattern and reflect it into the marketing, the university is based on conservative spirit and dose not cope with the needs of the times. Therefore the service provided by the university dose not make effective products that reflect the taste of the new generation who is the major customer. University diary, which is one of the typical brusher and costs ten millions won every year, is an example of the ineffective products. As compared with other university advertisements or public relations which the university is recently trying to improve, no interest is given to professional planning and cares for the design of the university diary. In this paper, we study the university identity and information to increase the usefulness of the university diary. To propose a practical improvement method of the design, we analyze real cases and examine the demands of students as a customer.

오늘날의 소비성향은 타인과의 구별을 통한 차별화 된 개성표현과 자기동일성(identity)의 측면에서 설명 할 수 있다. 일반기업에서는 이러한 소비의 패턴을 이해하고 철저히 상품을 마케팅하여 제시하고 있는데 반해서 대학에서 제공하는 서비스는 아직까지 보수적인 사고에 기반하여 변화하는 시대적 흐름에 유연히 대응하지 못 한 채 주 소비대상인 신세대의 취향을 읽어내지 못하는 결과물을 생산하곤 한다. 연간 수 천 만 원 대의 경비를 지출하며 제작되는 대표적인 대학 홍보물 중의 하나인 대학 다이어리가 그 한 예로서, 최근 대학에서 개선의 노력을 하고 있는 광고나 홍보팜플렛 등에 비해 대학 다이어리는 전문적인 디자인 기획이나 배려의 사각지대로 남아 있는 것이 현실이다. 본 연구는 각 대학에서 만들어지는 대학 다이어리의 효용성을 확대하기 위해 대학 아이덴티티와 정보에 대해 고찰해 보았으며, 실재 사례를 분석하고 설문조사를 통해 소비자로서 대학생의 요구를 읽어냄으로써 대학 다이어리의 실질적인 디자인개선 방안을 제안해 보고자 하였다.

Keywords