Abstract
Electronic reference service was defined as reference service designed for remote users and identified by a specific link from a library' website. This study examined whether academic libraries deliver web-based electronic reference services to remote users. Particularly, four types of electronic bulletin board services, free bulletin board, FAQ, Q&A and reference question-response service were measured in terms of 8 types of questions and 12 contents of questions. The result showed that there was few differences among 4 services. Guidelines for effective use of electronic bulletin board services in academic libraries were suggested: standardization of service names, easy access to menu services, definition of each menu, search function for contents and standard web forms.
본 연구는 대학도서관에서 제공하는 전자게시판 중 자유게시판, Q&A, FAQ, 참고질의 응답의 4가지 유형의 참고서비스를 대상으로 게재되는 질문의 유형과 내용을 분석함으로써 서비스 유형별 특성을 조사하고 이용자의 정보요구를 파악하였다. 분석한 결과, 4가지 서비스의 유형에 따라 질문유형별 차이를 발견하지 못하였다. 모든 서비스에서 안내형 질문이 가장 많았으며, 주제형 질문은 미미한 것으로 나타났다. 분석결과를 토대로 4가지 유형별 서비스에 대한 발전방안을 제시하였다: 서비스 유형에 대한 메뉴명칭의 표준화, 서비스 접근이 용이한 메뉴 배치, 각 서비스에 적합한 성격 명시, 내용검색기능과 응답기능을 첨가하는 구조개선, 질문작성 양식의 제안, 전자참고서비스의 전담부서 및 전담자배치, 정책마련, 홍보강화를 제안하였다.