Mutual information analysis of EEG in stimuli of odors

향 자극에 대한 뇌파의 상호 정보량 분석

  • 민병찬 (국립한밭대학교 산업경영공학과) ;
  • 강인형 (한국표준과학연구원 인간정보그룹) ;
  • 최지연 (한국표준과학연구원 인간정보그룹) ;
  • 정순철 (건국대학교 의과대학 의학공학부) ;
  • 김철중 (한국표준과학연구원 인간정보그룹)
  • Published : 2003.06.01

Abstract

The present study analyzed and compared the mutual information obtained by stimulating saleswomen with 6 natural fragrances 100% basil oil, Lavender oil, lemon oil, jasmine oil, ylang-ylang oil (KIMEX Co., Ltd.), and skatole. When stimulated with basil and skatole, which were less favored fragrances, the women produced a greater amount of mutual information than when not stimulated with any fragrance. In addition, a comparison among the effects of the fragrances revealed that the subjects tended to produce more mutual information regarding less favored fragrances than regarding more favored ones. This is because the amount of mutual information in the cerebrum is linked to the women's preference regarding fragrances. Consequently, less favored fragrances have been demonstrated clearly to produce more mutual information among the subjects.

판매직에 종사하는 여성을 대상으로 100%의 Basil oil, Lavender oil, Lemon oil, Jasmin oil, Ylang-ylang oil (KIMEX co. Ltd), Skatole의 총 6가지 종류의 천연향을 사용하여 자극하였을 때의 상호 정보량을 분석, 비교하였다. 그 결과, 선호도가 낮은 Basil과 Skatole을 자극할 때 무향에 비해 상호 정보량이 많고, 향간의 비교에서도 선호도가 낮은 향에 대한 상호 정보량이 선호도가 높은 향에 비해 더 많음을 보여주었다. 이는 뇌에서 상호 정보량이 향에 대한 선호도와 관련이 있고, 특히 선호도가 낮은 향의 경우, 정보량의 증가 경향이 확인되었다.

Keywords