A Study on Development, Enforcement and Evaluation of Education Programs for Adolescents

청소년을 위한 교육 프로그램 개발.실시 및 평가에 관한 연구

  • 계선자 (숙명여자대학교 가정ㆍ아동복지학부 가족자원경영학전공) ;
  • 이정우 (숙명여자대학교 가정ㆍ아동복지학부 가족자원경영학전공) ;
  • 김명자 (숙명여자대학교 가정ㆍ아동복지학부 가족자원경영학전공) ;
  • 박미석 (숙명여자대학교 가정ㆍ아동복지학부 가족자원경영학전공) ;
  • 송말희 (숙명여자대학교 가정ㆍ아동복지학부 가족자원경영학전공) ;
  • 유을용 (숙명여자대학교 가정ㆍ아동복지학부 가족자원경영학전공) ;
  • 김경아 (숙명여자대학교 가정ㆍ아동복지학부 가족자원경영학전공) ;
  • 정진희 (숙명여자대학교 가정ㆍ아동복지학부 가족자원경영학전공)
  • Published : 2003.08.01

Abstract

The main goal of this program is to build a healthy adolescent culture tv broadening the understanding of adolescents and recognition of the environment as well through the development of educational programs centering on the domains of peer relationships, intimacy in dating relationships and sex, leisure activities, and consumption life of adolescents. The program was carried out to 10 young boys and girls for two days/one night and the major findings of the effects of the program through a qualitative evaluation were as follows: First, the program provided adolescent with a proper opportunity to promote a sense of self-confidence through the self-reevaluation process. Secondly, the program provided adolescents with a chance to firmly recognize to become good friends with others though the enhancement of self-esteem, which helped them to build a healthy peer relationship. Thirdly, adolescents were able to promote their views on sex and sexual decision-making by acquiring a proper knowledge of intimacy in dating relationships and of sex, and by candidly expressing their own opinions on sex with instructors. Fourthly, the program provided adolescents with an opportunity to look back on their leisure life with family members which had been neglected thus far and to renew their recognition of active leisure activities. Fifthly, the program provided adolescents with a chance to reflect on their unplanned consumption life and to be firmly determined to refrain from impulsive purchasing and extravagance.

Keywords

References

  1. 계선자 외(2001). 청소년의 학교생활실태 및 학교생활만족도. 대한가정학회지,3 9(2), 57-72
  2. 계선자, 이미선(1997). 청소년문화와 가정교육. 숙대건강 . 생활과학연구소 학술대회 발표 논문집
  3. 구정화(1997). 청소년 소비문화 연구. 한국청소년개발원
  4. 권이종 외 5인(1998). 청소년교육론. 양서원
  5. 김명자(1994). 대입 수험생 가족의 전반적 현황 및 문제 한국가족학연구회편. 자녀교육열과 대학입시. 하우. 85-122
  6. 김명자 외(2000). 새밀레니엄에서의 청소년문화창조를 위한 생태학적 지원체계(I)-청소년의 발달과업 성취를 위한 프로그램 요구도 분석. 대한가정학회지, 38(8), 125-140
  7. 김애순, 윤 진(1997) 청년기 갈등과 자기이해. 중앙적성출판사
  8. 김영호(1998). 청소년의 여가성향과 여가실태에 관한 연구. 경희대 석사학위논문
  9. 김영희(1992).청소년의 성실태에 관한 조사연구. 이화여대 대학원 석사학위논문
  10. 김종서, 남정걸, 정지웅, 이용환(1982). 평생교육의체제와 사회교육의 실태. 연구 논총, 82-7, 한국정신문화연구원
  11. 김철민, 이영철(1997). 가치체계에 따른 소비자유형화. 광고연구, 36, 39-66
  12. 동아일보. 1999, 11, 16일자
  13. 문형춘(1999). 청소년의 인간관계와 정신건강. 서울청소년상담연구,1(1), 41-50
  14. 박미석 외 (2001). 새밀레니엄에서의 청소년문화창조를 위한 생태학적 지원체계 (VII)-청소년의공간 및 정보환경에 대한 생태학적 접근- 대한가정학회지, 39(9),103-120
  15. 백경임, 서동인(1993). 성별과 학년에 따른 청소년의친구관계. 한국청소년연구, 15, 45-63
  16. 서울특별시교육연구원(1983). 성교육자료. 서울: 농원문화사
  17. 서울YWCA유해환경감시단(1997) 대중매체의 청소년유행만들기. 서울: 서울 YWCA유해 환경 감시단
  18. 손상희(1997). 소비사회와 청소년 소비문화. 한국가정관리학회지,15(4)
  19. 신효식, 이경주(1997). 십대자녀가 지각한 일상적 스트레스와 부적응. 대한가정학회지, 35(5), 131-140
  20. 유영주, 이순형, 홍숙자(1995). 가족발달학. 교문사
  21. 윤영선(1997). 청소년집단에 따른 여가행태 및 공간적 특성에 관한 연구. 연대 박사학위논문
  22. 이용교(1996). 새로운 청소년육성운동의 모색. 청소년육성 어떻게 할 것인가. 2. 한국청소년 단체협의회
  23. 이춘재 외 8 인(1997). 청년심리학. 중앙적성출판사
  24. 이희연(1994). 청소년 또래문화 조사연구. 한국청소년연구,17, 155-173
  25. 장휘숙(1996). 청년심리학. 장승
  26. 전귀연(1998). 가족구조환경. 물질주의 및 청소년비행간의 관계. 대한가정학회지,20(3), 87- 103
  27. 정유미, 김득성(1998). 청소년의 환경적 변인 및 부모와의 의사소통이 문제행동에 미치는 영향-부산시내 실업계 여고생을 중심으로-. 대한가정학회지, 36(3), 31 -45
  28. 최신덕(1983). 결흔과 가족. 서울: 이화여자대학교 출판부
  29. 한국교원단체총연합회(1998). 학생 생활 . 의식 실태조사
  30. 현은민(2000). 청소년의 가출. 가족적,개인적 요인및 대처행동의 영향. 대한가정학회지, 38(2), 41-55
  31. 한국청소년연구원 (1992) 청소년지도론. 서원
  32. 한국청소년학회 편 (1999) 청소년학총론. 양서원
  33. Bohning, G., Hodgson, A., Foote, T., McGee, C, & Young, B. (1998), Identifying and examining adolescents' moral values, Urban Education; Thousand Oaks, 33(2)
  34. Bodnar, J. & Stover, S. (1998). Hand a teenager a credit card? Kiplinger's Personal Finance Magazine. Feb. 52(2), 131-134
  35. Larson, R. W. & Verma, S. (1999). How children and adolescents spend time across the world: Work, play, and developmental opportunities. Psychol, Bull 125, 701-736 https://doi.org/10.1037/0033-2909.125.6.701
  36. McGuire, K. D.,& Weisz, J. R (1982). Social cognition and behavior correlates of preadolescent chumship. Journal of Child Development, 53, 1478-1484 https://doi.org/10.2307/1130074
  37. Simons, J. A., S. Kalichman & Santrock, J. W. (1994),Human adjustment, Wm. C. Brown Communication, Inc
  38. Sussman, M. B., Steinmetz, S. K. & Peterson. G. W.(1999), Handbook of Marriage and the Family 2th ed, PlenumPress, New York and London
  39. Harter, S. (1990). Self and identity development. In S. Feldman & G. Elliot(Eds.), At the threshould: The dwveloping adolescent. 352-387. Cambridge, MA: Harvard University Press
  40. Hultsman, W. Z (1993), The influence of others as a barrier to recreation participation among early adolescents. Journal of Leisure Research, 25, 150-64 https://doi.org/10.1080/00222216.1993.11969915
  41. Walker, Z., & Joy Townsend (1998), Promoting adolescent mental health in primary care: A review of literature. J of Adolescence, 21, 621-634 https://doi.org/10.1006/jado.1998.0183
  42. Wilson, J. D (1998). Self-perceived influences of family, friends and media on adolescent clothing choice : Family and Consumer Science Research
  43. Zollo, P. (1995). Talking to teens. American Demographics. Nov, 17(11), 22-29