A Study on the Evaluation of Local Festival Based Upon the Evaluation Factors of the Website

웹사이트 평가지표에 기초한 지역축제 웹사이트 분석

  • Published : 2003.06.01

Abstract

Tourism now stand among the fastest and largest industries in the global economy in the 21 st era, with knowledge information and environment industry. After 1990's, each local government in korea that has been organizing and expanding new and existing festivals, those related locality, natural resources, speciality and ethnic customs. While netizens have increased from the later half of 1990's, the Internet has appeared in it with a main advertizing channel of all industries, especially tourism. Each local county publicizes a local festival and all kind of information while managing its web-site. However, they have lots of difficulties In building local information web sites because of lack of technical and financial resources. This study examined general theories about Internet web sites and local festivals to elicit the previous problems and to suggest the ways to activate local festivals utilizing Internet, based upon analysis of web sites and Internet utilization on local festivals designated by the Ministry of Culture and Tourism as the cultural tour one among local festivals.

본 연구는 지역축제 정보를 담고 있는 웹사이트들의 효율적인 운영 및 활용의 입장에서 지역축제 웹사이트를 평가지표를 새롭게 구성하여 정량적 평가모델에 의해서 분석을 해보고자 한다. 이러한 평가지표모델은 국내외의 웹사이트 평가 및 관광, 호텔 웹사이트 평가와 관련된 연구결과들을 토대로 평가기준(criteria)을 종합하여 공통적인 것을 하나의 영역으로 그룹화하고 재분류과정을 통해서 디자인(design), 인터페이스(interface), 축제정보(contents), 사용자와의 커뮤니케이션(communication)의 D-1-C-C라는 총 4개의 평가영역으로 분류하였다. 이렇게 분류된 영역은 다시 세부측정항목 39개를 도출하여 평가하였다. 지역축제 관련 웹사이트의 보다 객관적인 분석을 위하여 본 연구에서는 2002년 문화관광부가 지정한 29개 문화관광축제를 그 대상으로 하였으며, 최종적으로는 지방자치단체 웹사이트와는 별개로 독자적인 도메인을 가지고 축제사이트를 운영하고 있는 영암왕인문화축제, 대구약령시축제, 춘천국제마임축제, 세계태권도문화축제, 고성공룡나라축제, 대전사이언스페스티벌, 금산인삼축제, 안동국제탈춤페스티벌, 부산자갈치문화관광축제 등 9개의 축제를 그 대상으로 하였다.

Keywords