Sijohaknonchong (한국시조학회지:시조학논총)
- Volume 19 Issue 1
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- Pages.207-234
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- 2003
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- 1226-2838(pISSN)
A study of the didactic character of Huang Yunseok's sijo and it's implications for his poetic intentions
황윤석 시조의 교술적 성격과 작가 의식
Abstract
The purpose of this research paper is to study the characteristics of Huang Yunseok's sijo and it's implications for his poetic intentions. Huang Yunseok's sijo is didactic in its presentation of facts and ethical lessons. The two main facts it presents are royal favors and his clan's pride. Royal favors concern. for example, encouragement of the king, the king's birthday and deathday, and securing a government position by the king's order. His clan's pride concerns, for example, the geographically wonderful place of Huang Yunseok's ancestor's tomb, his ancestor's great conduct, his clan's beautiful tradition, his birth place, and his birth dream. The main content of the ethical lessons concerns cultivation of the human mind and practicing Confucian ethics. Examples of the former describe the purpose of Confucian study, the ethical doctrine that human being's inborn nature is good, the character of the human mind, and the method of cultivating the human mind. Examples of the latter describe the moral rules to govern the Five Human Relations, separation between husband and wife, and discrimination between males and females. The poetic intention of Huang Yunseok's sip consists of political and economic self-promotion and theoretical devotion to Confucian ideology. Proud of his educated, high Confucian clan, he tries to get self-promotion politically and economically by vowing loyalty to the king. He implies devotion to the Confucian ideology through his description of the practice of the Confucian moral rules, the clinging to traditional Neo-Confucianism, and his insistence on the Neo-Confucian theory that all human beings and animals are the same in their original nature. In conclusion, the didactic character of Huang Yunseok's sip stems from his intention to promote himself politically and economically and his theoretical devotion to Confucian ideology. The way of indicative expression originates from the didactic character of Huang Yunseok's sijo.
이 논문에서는 조선 후기 사대부 시조에서 중요한 위치를 차지하는 황윤석 시조의 성격과 그 작품에 나타난 작가 의식을 논의했다. 사실을 제시하거나 교훈을 내리는 내용을 표현함으로써 황윤석 시조는 교술적 성격을 가지게 되었다. 사실의 중심 내용은 군주의 격려, 군주의 생일과 기일, 벼슬 제수 등 군은 관련 사항과 선산의 풍수적 빼어남, 선조의 훌륭한 행적, 가문의 아름다운 전통, 작가의 출생지, 태몽 등 집안 관련 사항들로 되어 있다. 교훈의 중심 내용은 유교 학문의 목적, 성선설의 입장, 인간 심성의 특성, 심성 수양의 방법 등 심성 수양 관련 사항과 오륜, 부부유별, 남녀유별 등 유교 실천 윤리 관련 사항들로 되어 있다. 황윤석은 시조에서 정치, 경제적으로 상승하려는 의식과 이념을 지향하는 의식을 표현했다. 정치적 참여의 기회를 부여한 군주에 대한 절대적 충성을 보이거나 치국이나 평천하의 준비를 갖춘 가문에 대한 자랑을 하는 과정에서 상승 지향적 의식을 드러냈고, 주로 유교 윤리의 철저한 실천이나 전통 성리학의 고수, 인물성동논의 주장으로 현실적 문제를 극복하고자 한데서 이념 지향 의식을 드러냈다. 정치ㆍ경제적 상승과 이념 지향적 작자 의식의 작용으로 작품은 교술적 성격을 상당 부분 가지게 되었고, 사실의 전달과 가르침의 제시라는 교술적 효과를 높이려는 과정에서 직설적 표현의 방법을 선택했다.
Keywords