A Survey on the Korean Costume(Traditional Hanbok, Saenghwal Hanbok) for Children

어린이 한복(전통한복, 생활한복)에 관한 조사연구 - 경남지역 마산.창원시 거주 어린이와 어머니를 대상으로 -

  • 정혜경 (경남대학교 사범대학 가정교육과)
  • Published : 2003.08.01

Abstract

This study was done to investigate the wearing experience, the taste and attitudes toward Korean Costume(Traditional and Saenghwal Hanbok). Data were collected by self-administered question from 307 elementary school children and 307 mother during 7, 2002. Conclusions are as follows : 1. Hanbok was worn mainly in the first birthday of children and 6∼7years old. But it was rarely worn in 4th∼6th grade of elementary school. Most of children had worn the Traditional Hanbok, about 30% had worn the Saenghwal Hanbok. 2. Childrens liked Saenghwal Hanbok more than Traditional Hanbok, girls liked Hanbok more than boys did. And 31.4% of boys disliked Hanbok, the main motives for dislike were concerned with the discomfort to move, the feel of cloth and becoming. Boys prefered the style of ´vest/ Jeokori/ Bajii´ in Traditional Hanbok, and ´half-sleeve Jeokori/ Baji´ in Saenghwal Hanbok. Girls prefered the style of ´Dangeui/ Chima´ in Traditional Hanbok, and ´One piece/ Jeokori´ in Saenghwal Hanbok. Childrens prefered analogous color scheme to contrasting color scheme. Boys prefered the blue groups, girls prefered the orange and red groups. 3. Childrens had more positive attitudes towards Saenghwal Hanbok than Traditional Hanbok. Mothers had positive attitudes towards both these types. And the attitudes toward Saenghwal Hanbok and Traditional Hanbok of childrens were more positive than mother´s. Therefore the following suggestions may be proposed for the development of Hanbok for children. 1. Hanbok is need to be designed considering activity, feeling and becomingness for teenagers. 2. Hanbok design must be kept seperated Traditional Hanbok and Saenghwal Hanbok. Traditional Hanbok is need to emphases tradition, Saenghwal Hanbok is need to apply a western style and have a practical use.

Keywords

References

  1. 석주선기념박물관 편 (2000). 한국전통 어린이 복식. 서울: 단국대학교출판부
  2. 지윤영 . 홍나영 (2001). 광복이후 첫돌 복식의 변천. 한국의류학회지, 25(9), pp. 1681-1692
  3. 조희진 (1998). 첫돌복식의 착용양상과 통과의례적 의미. 안동대학교 대학원 석사학위논문
  4. 나윤신 (1999). 학령기 아동의 생활한복 디자인개발에 관한 연구. 동덕여대 대학원 석사학위논문
  5. 정혜경 . 이미정 (2003). 어린이 생활한복 저고리 형태의 변화양상에 관한 연구. 복식문화연구, 11(1), pp. 75-87
  6. 장석향 (1978). 한복 착용 실태에 관한 조사 연구. 복식, 2. pp. 65-72
  7. 강은숙 (1980). 학령기 아동의 의복행위와 사회계층간의 상관연구. 고려대학교 대학원 석사학위논문. pp. 47-54
  8. 양정은 . 유송옥 (2000). 생활한복의 디자인 현황과 고급화 방안 연구. 복식, 50(3), pp. 145-159
  9. 강혜원 (1979). 한복에 대한 태도를 중심으로 한 사회심리학적 의복연구-서울의 성인여성을 중심으로-. 대한가정학회지, 17(3). pp. 1-11
  10. 정혜경 (1982). 한복에 대한 태도 및 착용 변인에 관한 연구. 부산대학교 대학원 석사학위논문
  11. 정인희 . 최선형 . 강순제 (1997). 한국 도시 여성의 한복 착용에 대한 의식. 복식, 35, pp. 253-264
  12. 홍병숙 (1988). 의미분별척도법에 의한 양장과 한복 이미지 비교 평가. 한국의류학회지, 12(3). pp. 373-382
  13. 강혜원 . 고애란 (1991). 여자 한복의 인상형성 연구-디자인의 변형과 배색을 중심으로-. 한국의류학회지, 15(2). pp. 211-227
  14. 정인희외 2 인 (2000). 생활한복의 이미지와 가격 평가에 관한 연구. 복식, 50(6), pp. 33-46
  15. 최은영 (1999). 생활한복의 채택 영향요인에 관한 연구 -위험지각과 자기이미지를 중심으로-. 복식, 42, pp. 43-58