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A Study on the Control of the Slew Motion of a Single Point Moored Ship

일점계류된 선박의 불안정 거동 방지에 관한 연구

  • Lee, Seung-Keon (Department of Naval Architecture and Ocean Engineering, Pusan National University) ;
  • Kang, Dong-Hoon (Graduate school, Department of Naval Architecture and Ocean Engineering, Pusan National University)
  • 이승건 (부산대학교 조선해양공학과) ;
  • 강동훈 (부산대학교 대학원 조선해양공학과)
  • Published : 2003.06.01

Abstract

The slew motion of a single point moored ship by the external forces is considered to control itself. The maneuvering equations of motion are derived to express the motion of a ship. The wind forces and the wave forces are considered as the external forces of the single point moored ship in the simulation. The wave forces in the time domain analysis are generated from the frequency transfer function calculated by 3-D source distribution method. The wind forces are used the results from OCIMF(1994). To control the slew motion, the bow thruster and the bridle anchoring with 2nd anchor are used in the numerical simulation.

일점계류된 선박의 외력에 의한 불안정 거동을 경감시키는 방법에 대하여 검토하였다. 계류된 선박의 수치계산 시뮬레이션을 위해 조종운동방정식을 사용하였고, 선박에 가해지는 외력으로는 풍력과 파강제력이 고려되었다. 파강제력은 3차원특이점분포법에서 얻어진 주파수전달함수로부터 시간영역해석법을 적용하였고, 풍력은 OCIMF(1994)에서 제시한 값을 사용하였다. 계류된 선박의 안전대책으로 바우스러스터를 이용한 제어방법, 두 번째 묘를 이용한 굴레(Birdle)를 씌우는 묘박법이 검토되었다.

Keywords

References

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Cited by

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