DOI QR코드

DOI QR Code

Actual Guidance and Teachers' Opinion on in the General Science Textbook in the Gwangju-Jeonnam area

광주·전남지역 공통과학 교과 지도 및 공통과학 교과서에 대한 의견 조사

  • Bong-Oh Ro (College of Education, Chosun University) ;
  • Suk-Ja Lee (Graduate School of Education, Chosun University)
  • Published : 2003.10.20

Abstract

This investigation into the actual condition of instruction with the General Science textbook was carried out by conducting a questionnaire survey of a General Science teachers at high schools in the Gwangju-Jeonnam area. As a result of analysis, it was found that the percentage of four different teachers teaching the four science subjects was 62.5% of the whole, and the percentage of one teacher teaching all four science subjects was 7.5% in Gwangju, with the percentages being 21.1% and 36.6%, respectively, for Jeonnam. An most appropriate type of General Science textbook instruction is for four different teachers to teach the for different subjects (75%) according to teachers in the Gwangju-Jeonnam area. The teachers that teach the General Science textbook want the course to include the following sections in this order in the chemistry field in the new General Science textbook: atoms, molecules, and ions; chemical reactions, chemical periodicity, and acids and bases

본 연구는 광주광역시${\cdot}$전남 지역 고등학교 공통과학 담당 교사를 대상으로 공통과학 담당 교사의 배경과 공통과학 운영실태, 공통과학 부전공 연수, 공통과학 교과서 교재 내용을 설문지로 조사 연구하였다. 공통과학 지도 교사 중 약 45.9% 정도가 공통과학 연수를 받았다. 설문지 응답자 학교 중 광주 지역에서는 전공 분야별로 4명의 과학 교사가 분야별로 공통과학을 지도하는 경우가 62.5% 이였고 1명이 지도하는 경우는 7.5% 이였다. 전남 지역에서는 21.1% 정도가 4명의 교사, 36.6% 정도가 1명의 교사가 공통과학을 지도했다. 공통과학 지도의 바람직한 형태는 전공 분야별로 4명의 교사가 지도를 해야 한다는 경우가 75%에 이르고 있었다. 공통과학 교과서 내용중 화학 분야에 포함되었으면 하는 단원은 원자 분자 이온, 화학 반응, 원소의 주기적 성질, 산과 염기 순이었다.

Keywords

References

  1. 박승재, 통합과학교육-의미, 의의, 방법 및 동향-, 최종락 교수 회갑기념 논문집 1982, 125-132.
  2. Kwon, J. S. Problems of Discipline centered Science Education and a Method of the Utilization of Every Materials in Science Education, J. of the Korean Association for Research in Science Education, 1991, 11(1), 117-126.
  3. 김재복, 통합 교과의 필요성과 타당성, 교육진흥, 1992, 1, 92-115.
  4. Son, Y. A. A Theoretical Study for the Model Development of the Integrated Science Curriculum, Dankook University, Ph.D. Thesis. 1997.
  5. Lee, K. S. A study on the Curriculum of the Common Science Subject- the background for newly formed subject and the fdcus of the Side of integrated Science, J. of the Korean Association for Research in Science Education, 1993, 13(2), 198-209.
  6. 이돈희, 신교육 체제수립을 위한 교육개혁 방안(II). 제3차 대통령 보고서, 교육개혁위원회, 1996, 106-120.
  7. 임청환, 중등학교 과학과 국민공통기본교육과정의 개발 방향. 한국과학교육학회 제32차 학술논문발표회 1997, 53-70.
  8. Son, Y. A.; Lee, H. D. For the Development of Inquiring, Integrated Science Curricular Materials- The Comparison and Analysis of Inquiry Activity between "The FAST program", and 'The Secondary Science Books'. J. of the Korean Association for Research in Science Education, 1994. 14(1), 45-57.
  9. Lee, H. D. Survey on the Status of integrated Science education in the Middle school. J. of the KoreanAssociation for Research in Science Education, 1986, 6(2), 43-52.
  10. Lee, H. D.; S, Y. A.; No, K. I.; Song, J. W. The ways to improve the Training ,Employment and Retraining of Science Teachers, J. of the Korean Association for Research in Science Education, 1996, 16(1), 103-120.
  11. Cho, H. H. Analysis of Theoretical Background for Current Research on Science Curriculum and Teaching/Learning and Implications for Future Science Education., J. of the Korean Association for Research in ScienceEducation, 1988, 8(2), 33-41.
  12. 허명, 중학교 과학과 교육과정의 개정 방향과 과제, 제6차 과학과 교육과정 개정방향 정립을 위한 세미나 1991, 11, 60-65
  13. Kwon, J. S.; Park, B. I. On Approaches to Integrated Science Curriculum, J. of the Korean Association for Research in Science Education, 1978, 1(3), 3 5-44.
  14. Choi, B. I. A method to integrate physics and earthscience in high school course, J. of the Korean Association for Research in Science Education, 1980, 2, 16-30.
  15. 조희형, 중학교 과학교육의 당위성과 신교육과정 운영상의 문제점, 과학교육연구, 1990, 14, 경북대학교 사범대학 과학교육연구소, 137-140.
  16. 장종택, 통합과학교육을 위한 교사의 재교육 방안, 수도교육, 1992, 12월호, 38-49.
  17. 광주(http://www.ketis.or.kr/통계자료실), 교육통계 조사 자료, 조사 기준일 2001, 4, 1.
  18. 전남 교육청(http://www.cned.or.kr/공개자료실), 교육 통계 조사자료, 조사 기준일 2001, 4, 1.