DOI QR코드

DOI QR Code

Development of a Thin Layer Chromatography Experimental Kit for Middle School Students

중학생들을 위한 얇은막 크로마토그래피 실험 키트의 개발

  • Published : 2003.08.20

Abstract

One of the most important characteristics in the seventh educational course is an enforcement of differentiated level curriculum. Therefore, development of various different level educational subjects is needed. A new chromatographic experimental kit which is helpful for middle school students to understand chromatographic principles is needed to correct some mistakes of chromatographic part within the 6th educational course's middle school textbook. In this research, a new thin layer chromatography(TLC) experimental kit for middle school students are developed by using acid-base indicator as samples and ethyl alcohol, ethylacetate, hexane as eluents. The kit is applied to two kinds of middle school student groups(general group & genius group) and two kinds of teacher groups(science teacher & non-science teacher) and an efficacy of the new chromatographic kits are evaluated through making up some questions.

제7차 교육과정의 가장 큰 특징은 수준별 교육과정의 시행이라고 할 수 있으며, 이에 따라 학생의 능력과 개인차에 따른 다양한 학습 과제의 개발이 필요하다. 제6차 교육과정의 중학교 과정에서 다루었던 크로마토그래피의 이론과 실험의 오류를 바로잡기위하여 중학생들이 크로마토그래피의 원리를 보다 정확하게 이해할 수 있는 새로운 실험 키트가 필요하다. 본 연구에서는 시중에 판매되고 있는 TLC판을 정지상으로 이용하고, 이동상으로는 상대적으로 인체에 해가 적은 혼합 유기용매를 사용하며, 시료 및 참고물질로는 시료의 전개 과정을 눈으로 쉽게 확인할 수 있는 산-염기 지시약들을 사용하여 새로운 크로마토그래피 실험 키트를 개발하였다. 또한, 이 실험 키트의 효과를 알아보기 위하여 중학생(일반 중학생 및 영재반 중학생)과 교사(과학 교사 및 비과학 교사)를 상대로 실험을 실시하여, 실험내용과 그 효과에 관한 설문을 조사하였다.

Keywords

References

  1. 이돈희 외, 교육과정 2000연구 개발 - 초. 중등학교 교육과정체제 구조안, 한국교육개발원, 1996.
  2. 유준희 외, 제7차 교육과정 개정에 따른 과학과 수준별 교육과정 적용방안과 교수-학습 자료 개발 연구, 학교교육과정평가원, 1998.
  3. 류재정, 화학교육 1998, 25, 196-206.
  4. 이대운, 크로마토그래피, 대우학술총서 72, 민음사, 서울, 1991, p. 16.
  5. 김경례, 기체크로마토그래피, 자유아카데미, 서울, 2000, p 7.
  6. Robard, K; Haddad, P.R.; Jackson, P.E. Principles and Practice of Modern Chromatographic Methods; Academic Press; San Diego, USA, 1994, p 9.
  7. Braithwaite, A. Chromatographic Methods, 5th ed., Blackie Academic & Professional, 1996, p 40.
  8. The Merck Index; Susan Budavari, MERCK & CO., Inc., NJ, USA, 1996, p 1468.

Cited by

  1. 고등학교 과학 교과서에 제시된 화학반응속도 측정을 위한 기본적인 실험의 분석 및 개선 vol.49, pp.1, 2003, https://doi.org/10.5012/jkcs.2005.49.1.105
  2. 7차 교육과정에서 개발된 중학교 과학 교과서와 고등학교 화학 교과서의 크로마토그래피 부분 내용 분석 vol.52, pp.4, 2003, https://doi.org/10.5012/jkcs.2008.52.4.423