초등학생의 정보통신윤리교육 방안 연구

A Study on information & communication ethics education method for elementary school students

  • 김정랑 (광주교육대학교 전산교육과) ;
  • 민경민 (광주교육대학교 전산교육과) ;
  • 마대성 (광주교육대학교 전산교육과)
  • Kim, Jeong-Rang (Dept of Computer Science Education, Gwangju National University of Education) ;
  • Min, Kyung-Min (Dept of Computer Science Education, Gwangju National University of Education) ;
  • Ma, Dai-Sung (Dept of Computer Science Education, Gwangju National University of Education)
  • 발행 : 2002.07.30

초록

정보통신 기술의 발달과 컴퓨터 보급의 확대 등으로 가정과 학교에서 학생들이 인터넷을 접할 기회가 많아졌다. 인터넷의 이용은 교육적 활용에 따라 많은 가치를 지니고 있는 반면 불건전 정보의 유통, 게임 통신 중독, 정보의 오 남용 등의 정보화의 역기능 또한 가지고 있다. 최근 사이버 공간에서의 역기능에서 학생을 보호할 수 있는 정보통신윤리교육에 대한 연구들이 진행되고 있다. 본 논문에서는 학생의 올바른 정보통신윤리교육을 위해 학생, 교사, 학부모를 대상으로 설문 조사를 실시하고, 관련연구와 설문결과를 바탕으로 학생을 대상으로 한 정보통신윤리교육의 체계적인 교육 내용과 방법을 제시하였다.

Students are getting more opportunities to use the internet at school and home with the development of information & communication technology and the spread of computers. It can be used for education; otherwise, it also has some negative side effects, such as, the circulation of unsound information, game addiction, the misuse and overuse of information. Information communication ethics education is needed to protect students from those negative side effects in cyber space. This paper presents the systematic education contents and ways to teach correct information communication ethics education form the results of questionaires to students, teachers and parents, and other related study.

키워드