Clothing Purchasing Behavior of Department Store Credit Card Users according to Fashion Lifestyle

백화점카드 이용자의 패션라이프스타일에 따른 의복구매행동

  • Yu, Eun-Jeong (Dept. of Clothing & Textiles, Kyungpook National University) ;
  • Ku, Yang-Suk (Dept. of Clothing & Textiles, Kyungpook National University)
  • Received : 2001.11.14
  • Published : 2002.02.28

Abstract

The purpose of this study was to classify the clothing purchasing behavior of department store credit card users according to fashion lifestyle. The questionnaire was administrated to 346 female department store credit card users aged over 20 living in Daegu, Frequency factor analysis, cluster analysis, one-way Analysis of Variance (ANA), MANOVA, Scheffe test, ${\chi}^2$-test and t-test were used for satistical analysis. The consumers' lifestyle was classified by fashion oriented, practical and self conspicuous. The results showed that the credit card users' clothing purchasing behavior was different according to the fashion lifestyle. The self conspicuous group showed the highest score in impulse buying.

Keywords

References

  1. 고선영 (1993) 의류제품의 충동구매행동에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  2. 남승규 (1999) 충동구매행동과 개인적 가치. 한국심리학회지: 산업 및 조직 12(1), 1-11
  3. 박근주 (1990) 소비자의 신용카드 사용행동에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  4. 박명호 (1988) 신용카드이용자의 특성과 구매형태에 관한 실증적 연구. 마케팅연구, 8(1), 123-144
  5. 이차옥 (1983) 우리나라 도시거주 가정주부의 라이프스타일에 관한 실증적 연구. 고려대 대학원 석사학위논문
  6. 이호배 (1988) 우리나라 소비자의 신용구매에 관한 실증적 연구 -특히 서울특별시 거주 소비자의 신용카드 사용을 중심으로-. 고려대학교 대학원 박사학위논문
  7. 차인숙 (1998) 백화점 소비자의 의복쇼핑성향과 점포선택기준에 관한 연구. 부산대학교 대학원 석사학위논문
  8. 유통저널사 (2000) 월간 유통저널, 9, pp.30-35
  9. Adler A. (1969) 'The Science of Living, Anchor Book'. Doubleday & Co., New York, pp. 38-47
  10. Engel J. F. & Blackwell R. D. (1982) 'Customer Behavior'. 4th Ed., The Dryden Press, New York, pp.551-555
  11. Mitchell A. (1983) 'The Nine American Lifestyle' Macmillan Publishinh Co., New York