An Analysis of High School Common Science Textbook on the Concept of Greenhouse Effect

온실효과에 대한 고등학교 공통과학교과서 분석

  • Kook, Dong-Sik (Chungbuk National University, Institute of Science Education)
  • 국동식 (충북대학교 과학교육연구소)
  • Published : 2002.08.31

Abstract

The purpose of this study is to analyze the sixth curriculum textbooks of high school science courses in relation to the greenhouse effect concept and find the incorrect descriptions of that concept and then suggest some improved schemes. Some incorrect descriptions, pictures and tables on the greenhouse effect concept were found in texts. They might contribute to forming and/or reinforcing misconceptions about that concept: the important greenhouse gases, the changes caused by the greenhouse effect, global warming, energy sources, greenhouse experiments and physical processes. Therefore some improved schemes were suggested

이 연구는 6차 고등학교 공통과학 교과서의 내용 중 온실효과 개념에 대한 본문진술과 제시된 그림 및 도표들을 분석하고 오개념 유발과 관련하여 문제점을 지적하고 그 개선방안을 모색하였다. 과학교과서의 개념진술이 정확하지 않아 학습자들에게 오개념을 유발하거나 재강화 할 가능성이 있는 여러 진술문을 발견하였고 학생의 과학적 개념형성에 부족한 그림이나 도표들도 발견되었다. 이들은 온실효과의 주 역할 기체와 변화, 지구온난화, 에너지원, 실험, 물리적 과정, 온실기체와 관련된 것들이다. 이들 개념진술이나 그림, 도표를 대체할 개선방안들을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 강만식, 정창희, 이원식, 홍승수, 이창진, 장병기, 윤용, 1995, 고등학교 공통과학, (주)교학사
  2. 강영희, 조완규, 권숙일, 나일성, 소현수, 조희구, 이민호, 윤길수, 하효명, 서평웅, 김종권, 이영만, 목찬석, 이강수, 1995, 고등학교 공통과학, (주)동아출판사
  3. 국동식, 1991, 대기압,조석, 계절변화에 대한 학생의 개념과 학년간 이해의 차이, 서울대학교 박사학위 논문 173 p
  4. 권재술, 김범기, 최병순, 현종오, 이길재, 최진복, 정진우, 홍성일, 1995, 고등학교 공통과학, 한셈출판(주)
  5. 김수용, 강대호, 김봉곤, 박기민, 박대순, 이기준, 이상옥, 이석형, 이필현, 임광택, 노일환, 1995, 고등학교 공통과학, 학습개발사
  6. 김시중, 박승재, 이학동, 문정대, 우종옥, 정풍호, 정완호, 채우기, 민경덕, 오희균, 성민웅, 이상진, 김봉섭, 송진웅, 김영수, 지원균, 2001, 고등학교 공통과학, 금성출판사
  7. 나일성, 조희구, 박용안, 하효명, 최덕근, 강용운, 1995, 고등학교 지구과학 II, 두산동아
  8. 박택규, 엄정인, 박인국, 백광호, 강주상, 김용균, 이명제, 이병헌, 1996, 고등학교 공통과학, 문호사
  9. 송인명, 이춘우, 김영유, 오제직, 박병빈, 최석남, 박영철, 문형태, 김현섭, 우영균, 곽종흠, 정칠영, 1997, 고등학교 공통과학, (주)교학사
  10. 우규환, 흥종배, 안태인, 권병두, 컴영준, 이성묵, 이희선, 손병주, 홍숙윤, 김용숙, 임건일, 전성용, 2001, 고등학교 공통과학, (주)천재교육
  11. 제귀연, 안희수, 1999, 온실효과에 대한 학생들의 개념분석, 한국과학교육학회지, 19(4), 585-594
  12. 촤돈형, 이문원, 한종하, 최우섭, 이상훈, 최승연, 허명, 김경호, 노석구, 1996, 고등학교 공통과학, 대한교과서
  13. 최승일, 조희형, 1987, 고등학교 생물 1의 세포분열, 생식수정개념에 대한 오인 분석, 한국과학교육학회지, 7(1), 19-31
  14. 한복수, 하병권, 박승각, 정구조, 구창현, 박범익, 이팽윤, 김주훈, 이태욱, 박수인, 1997, 고등학교 공통과학, 동아서적(주)
  15. 한재영, 정영선, 노태희, 2000, 산성비, 오존층, 온실효과에 대한 고등학생들의 개념, 한국과학교육학회지, 20(3), 364-370
  16. Driver, R., Guesne, E., and Tiberghien, A., 1985, Some features of childrens' ideas and their implications for teaching. In R. Driver, E. Guesne, and A. Tiberghien(Eds), Children's ideas in science, Milton Keynes: Open University Press. 75-86
  17. Kondratyev, K. Ya and Moskalenko, N.I., 1984, The role of carbondioxide and other minor gaseous components and aerosols in the radiation budget, The Global Climate, Cambridge University Press, 225-233
  18. Munson B.H., 1994, Ecological misconceptions, Journal of Environmental Education, 25(4), 30-34 https://doi.org/10.1080/00958964.1994.9941962
  19. Wallace, J.H. and Hobbs, P.V., Atmosphenc Science, Academy Press, 295 p, 1977