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Enhancing User Experience of Web Sites through HCI

HCI를 통한 웹사이트 사용자 경험의 향상 방법

  • Kim, Jin-Soo (User Experience & Design Team, Yahoo! Korea)
  • Published : 2002.06.30

Abstract

Recently, interest in HCI has increased domestically among the workers in the Internet business as Internet has entered into its maturing stage in which the focus has been moved from quantitative expansion of web sites to qualitative improvement. However, answering questions like "how HCI can optimize user experience, generally accepted as the ultimate goal of Internet service" seem still difficult to achieve, because the theories and research methodology of HCI has not been well informed to the Internet-related workers. For HCI to set ground in the actual business sector, its value should be translated into financial terms and the top management should be persuaded to support it. This paper deals with what benefits HCI can give to the Internet companies, how HCI can help user interface design with its research findings, what kind of research method can be applied in the business sector with actual examples.

최근 들어 국내의 인터넷이 성숙기에 접어들면서 인터넷 사이트들이 양적인 팽창에서 질적인 향상으로 옮겨감에 따라 H C I에 대한 관심이 높아지고 있다. 그러나 HCI가 구체적으로 어떻게 인터넷 사이트를 인터넷의 궁극적인 목적인 사용자의 경험을 극대화 시키는데 활용될 수 있는가에 대한 이해가 부족하다. 또한 HCI가 기업의 현실 속에 제대로 활용되기 위해서는 그 가치가 금전적 이익으로 환산될 수 있어야 하며 이를 기초로 기업의 경영자들을 설득할 수 있어야 한다. 이와 같은 맥락에서 이 글에서는 HCI가 기업에 어떤 이익을 가져 다 줄 수 있으며 사용자 인터페이스 디자인에 일반적으로 적용될 수 있는 연구 사례와 특정 디자인 과정에서 활용될 수 있는 연구 방법및 그 사례에 대해서 알아본다.

Keywords

References

  1. Dix, Finlay, Abowd, Beale. 1998. Human-Computer Interaction. 2nd ed. Prentice Hall Europe.
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