Abstract
This paper investigates the user interface design principles and evaluation methods with the corresponding examples. Some of these principles are: 1) focus on the users and their tasks, not the technology; 2) consider function first, presentation later; 3) conform to the users' view of the task; 4) do not complicate the user's task; 5) promote learning; 6) deliver information, not just data; 7) design for responsiveness; and 8) try it out on users, then fix it. In addition, this paper deals with the general human computer interaction issues as the basis for introducing the user interface design principles.
본 연구는 이용자 인터페이스 설계 원칙과 평가방법에 관하여 고찰하고 관련되는 사례를 검토하였다. 제품 개발에 중요한 이용자 인터페이스 설계 원칙으로 1) 이용자와 작업 중심의 설계, 2) 기능성 중심의 설계, 3) 이용자 관점에서 설계, 4) 이용자가 작업 수행을 간단, 명료하게 진행하도록 설계, 5) 배우기 쉬운 인터페이스 설계, 6) 단순 데이터가 아닌 정보를 전달하는 인터페이스 설계, 7) 적절한 피드백을 제공하는 인터페이스 설계, 8) 이용자 테스트를 통한 설계보완 등이 있다. 또한 이 논문은 설계 원칙과 평가방법을 소개하기 위한 기초조사로 인간-컴퓨터 상호작용과 관련된 문제들에 대해서도 기술하였다.