The Influence of Mother′s Rearing Attitudes and Children′s Self-concept on Children′s Relations with Friends and Teachers

어머니 양육태도, 아동의 자아개념이 아동의 친구 및 교사와의 대인관계에 미치는 영향

  • 장재숙 (동국대학교 가정학과) ;
  • 백경임 (동국대학교 가정교육학과)
  • Published : 2002.08.01

Abstract

The purpose of this study is to explore the influence of a mother's rearing attitude and children's self-concept on children's relations with friends and teachers. Specifically, this study investigated children's self-concept to mediate the relationship between the mother's rearing attitude and the children's relations with friends and leachers. The Subjects were 222 fourth year elementary school and their mothers. Data were analyzed rising the SAS program. The results of this study were as follows: Mother's rearing attitude did not directly influence children's relations with friends and teachers. But children's self-concept influenced the children's relations with friends and teachers. In particular children's self-concept appeared to mediate the relation between mother's rearing attitude and children's relations with friends and teachers.

Keywords

References

  1. 권보연(2000). 대학 신입생의 대인관계 문제유형과 그들이 지각한 부모-자녀간 의사소통 및 양육태도와의 관계 연구. 연세대 석사논문
  2. 김영일(2000). 부모 양육태도가 아동의 자아개념에 미치는 영향. 영남대 석사논문
  3. 김지연(1999). 아동의 자아개념에 담임교사에 대한 지각에 미치는 영향. 고려대 석사논문
  4. 김희경(1990). 청소년의 자아개념에 영향을 미치는 환경변인에 관한 연구. 이화여대 교육대학원 석사논문
  5. 도현심 최미경(1998). 어머니의 양육행동 및 또래경험과 아동의 자아존중감간의 관계. 아동학회지. 19(2). 19-33
  6. 문주호(2001). 아동이 지각한 교사행동과 자아개념의 관계에 관한 연구. 연세대 석사논문
  7. 배정희(2001). 중고등학생의 감성지능과 자아개념 및 대인관계의 상관연구. 강원대 석사논문
  8. 심희옥(1997). 아동후기 초등학교 학생의 내적 외적 문제행동인 우울성향과 반사회적 행동에 영향을 주는 요인들. 아동학회지, 18(1), 39-52
  9. 오순환(1991). 자녀가 지각한 어머니의 양육행동과 아동의 자아개념간의 관계. 이화여대 교육대학원 석사논문
  10. 원영희(1990). 아동이 지각한 부모의 양육태도와 자아존중감과의 관계. 공주대 석사논문
  11. 유은숙(2001). 학생이 지각하는 교사-학생간의 사회 심리적 거리감에 대한 연구, 인하대 석사 논문
  12. 이사라(2001). 부모와 또래가 아동의 자아개념 발달에 미치는 영향에 관한 종단적 연구. 이화여대 박사논문
  13. 이은경(1995). 지각된 부모-자녀 관계가 자녀의 자아개념 및 대인관계에 미치는 영향. 연세대 석사논문
  14. 이지윤(2000). 자녀가 지각한 어머니 양육태도와 애착 및 사회성간의 관계. 서강대 석사논문
  15. 조영순(1999). 청소년의 자아존중감과 애착이 대인 문제해결력에 미치는 영향. 국민대 석사논문
  16. 홍세희(2000). 구조방정식 모형을 이용한 심리 현상의 분석: 집단 변화 및 심리 특성에 관한 다변인 자료 분석 방법, 연세대학교 인간행동연구소. 연구방법론 워크샵
  17. Bagwell, C. L., Newcomb, A. F., & Bukowski. W. M. (1998). Preadolescent friendship and peer rejection as predictors of adult adjustment. child Development, 69(1), 140-153 https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06139.x
  18. Combs, A., Richards, A., & Richards, F. (1976). Perceptual Psychology. N. Y.:Harper & Row
  19. Dekovic, M. & Janssens, J. M.(1992). Parent's child-rearing style and child's sociometric status. Developmental Psychology, 28(5), 925-932 https://doi.org/10.1037/0012-1649.28.5.925
  20. Gecas, V. & Schwalbe, M. L. (1986). Parental behavior and adolescent self-esteem. Journal of Marriage and the Family, 48, 37-46 https://doi.org/10.2307/352226
  21. Harter, S. (1982). The perceived competence scale for children. Child Development, 53, 87-97 https://doi.org/10.2307/1129640
  22. Heider, F. (1964). The psychology of interpersonal relations. New York: John Willey and Sons
  23. Kahle, L., Kullka, R. A., & Klingel, D. M. (1980). Low adolescent self-esteem leads to multiple interpersonal problems: A test of social-adaption theory. Journal of Personality and Social Psychology, 39, 496-502 https://doi.org/10.1037/0022-3514.39.3.496
  24. Litovsky, V. G. & Dusek, J. B. (1985). Perceptions of child rearing and self-concept development during the early adolescent years. Journal of Youth and Adolescence, 14, 373-388 https://doi.org/10.1007/BF02138833
  25. McDonald, K. & Parke, R. D. (1984). Bridging the gap: Parent-child play interaction and peer interactive competence. Child Development, 55, 1265-1277 https://doi.org/10.2307/1129996
  26. Patterson, C. J., Kupersmidt J. B., & Griesler, P. C. (1990). Children's perceptions of self and of relationships with others as function of sociometric status. Child development, 61, 1335-1349 https://doi.org/10.2307/1130746
  27. Peplau, L. A. Miceli, M., & Morasch, B. (1982). Loneliness and self-evaluation. In L. A. Peplau & D. Perlman(Eds.), Loneliness: A source book of current theory, research, and therapy(pp. 135-151). New York: Wiley-Interscience
  28. Perry, D. G., Kusel, S. J., & Perry, L. C. (1988). Victims of peer aggression. Developmental Psychology, 24, 807-814 https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.6.807
  29. Purky, W. W. (1970). Self-concept and school achievement. Englewood Cliffs, N. J:Prentice - Hall
  30. Richards, M. H., Gitelson, I. B., Petersen, A. C., & Hurtig, A. L. (1991). Adolescent personality in girls and boys: The role of mothers and fathers. Psychology of Women Quarterly, 15, 65-81 https://doi.org/10.1111/j.1471-6402.1991.tb00478.x
  31. Rogers. C. R. (1951). Client-centered therapy: Its current practice, implications and theory. Boston: Houghton Mifflin Company
  32. Schaefer, E. S., Clair, K. L. St., & Sayer, S. L. (1987). Child Self-Reports and Perceptions of Parent and Teacher Behavior. Paper presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development(Baltimore, MD, April 23-26)
  33. Sullivan, H. S. (1953). The interpersonal theory of psychiatre. New York: Norton
  34. Wolf, R. M. (1963). The identification and measurement of environmental process. Variables related to intelligence. Unpublished ph. D. Dissertation, Univ. of Chicago