A Study on Online Consumers′Price Sensitivity

온라인 시장에서 가격민감도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

  • Published : 2002.09.01

Abstract

This article purpose are on the variables of consumer's Doe sensitivity. Our result from sets of data indicate that the web site trust, the web site interactivity and the perceived risk have an effect on price search. Our result is as follows. First, the more trust the web site, the lower the price search. Second, the more interactivity of the web site, the lower the price search. Third, the greater the depth of information at the web site, the higher the price search. forth, the higher the perceived risk, the higher the price search. Fifth, the higher the knowledge of product, the higher the price search.

본 연구는 온라인 쇼핑몰에서 구매를 할 경우 소비자가 느끼는 가격민감도에 영향을 미치는 변수에 관하여 연구하였다. 연구 결과, 가격탐색에 영향을 미치는 변수로는 웹사이트의 신뢰, 웹사이트의 상호작용성, 지각된 위험으로 나타났다. 본 연구에서 제시된 연구가설들에 대한 실증분석 결과들은 다음과 같이 정리할 수 있다. 첫째, 소비자들이 웹사이트에 대한 신뢰가 높을수록 가격탐색이 낮아지는 것으로 나타났다. 둘째, 웹사이트에 대한 상호작용성이 높을수록 가격탐색이 낮아지는 것으로 나타났다. 셋째, 웹사이트의 정보의 깊이가 깊을수록 소비자들은 가격정보를 많이 탐색하는 것으로 나타났다. 넷째, 소비자들이 온라인 구매에 있어 지각된 위험을 많이 느끼는 것으로 나타났다. 다섯째, 제품에 대한 지식이 높을수록 가격탐색이 높은 것으로 나타났다.

Keywords