Factors Influencing Business to Business Electronic Commerce

기업간 전자상거래 도입 결정요인

  • Published : 2002.09.01

Abstract

The purpose of this study was to examine the influence Of external environmental context, organizational context, and technical context on adoption and diffusion of B2B EC using innovation framework In this study, factors distinguishing non-adoption companies of B2B EC from adoption companies of B2B EC were customer-supplier power, perceived benefits, top management support, organizational strategy and organizational characteristics. The results of this research weight various B2B EC adoption factors in terms of their strategic importance.

본 연구는 정보기술 혁신 과정에 작용하는 환경, 기업, 기술 특성을 바탕으로 기업간 전자상거래 도입을 결정하는 요인을 고찰하였다. 분석 결과 기업간 전자상거래 도입기업과 미도입 기업을 유의하게 구분하는 요인은 거래당사자 영향력, 인지된 이익, 경영층 지원, 조직전략, 조직특성으로 나타났다. 따라서 기업에서 B2B EC가 성공적으로 도입되어 확신되기 위하여 B2B EC 도입기업과 미도입 기업의 차이를 구분하는 B2B EC 도입 결정요인을 충분히 반영하여 기업 전략을 수립해야 할 것이다.

Keywords