단기조사 교통량을 이용한 AADT 추정연구

A study on the estimation of AADT by short-term traffic volume survey

  • 발행 : 2002.12.01

초록

도로의 설계 및 운영 등에 필요한 연평균 일 교통량은 365일 조사에 의한 것이 아닌 단기간 조사된 교통량을 사용하는 것으로써 이를 추정하려는 연구는 이전부터 있어왔다. 본 연구에서는 기존 연구를 바탕으로 이 AADT 추정의 방법을 개선시키고자 하였다. 먼저 그룹간의 차이를 뚜렷이 보여줄 수 있는 변수를 찾기 위해 그룹의 수를 변화시켜가며 각 그룹의 시간변 동요인들(전체, 주중, 토요일, 일요일, 주중-토요일, 주중-일요일)의 값을 살펴보아 그 차이가 가장 뚜렷한 변동 요인을 주중-일요일의 시간변동 요인으로 선정하였다. 그 다음 월 변동요인만을 사용하여 상시조사지점을 clustering하였다. 그룹간의 시간변동요인의 차이를 가장 크게 하는 것을 원칙으로 군집분석을 한 결과 10개의 그룹으로 묶을 수 있었다. 선정된 주중-일요일의 시간변동 요인을 사용하여 판별분석과 신경망을 통한 그룹할당을 했다. 신경망의 적중률이 판별분석의 경우보다 훨씬 좋았고, RMSE. U-test 결과도 더 좋았다. 결과를 전체적으로 살펴보면, 본 연구에서 사용한 방법(월 변동요인만을 사용하여 군집분석 한 후, 각 그룹에서 월별로 요일변동요인을 구해 적용한 AADT 추정)의 결과가 이전 연구인 월변동과 요일변동을 이용한 AADT 추정의 결과보다 훨씬 좋았다. 그리고 그룹할당의 변수를 주중-일요일의 시간변동요인으로 달리하였을 때, 신경망의 경우 그룹할당의 적중률이 더 높아지는 것을 볼 수 있었다.

AADT(Annual Average Daily Traffic) can be obtained by using short-term counted traffic data rather than using traffic data collected for 365 days. The process is a very important in estimating AADT using short-term traffic count data. Therefore, There have been many studies about estimating AADT. In this Paper, we tried to improve the process of the AADT estimation based on the former AADT estimation researches. Firstly, we found the factor showing differences among groups. To do so, we examined hourly variables(divided to total hours, weekday hours. Saturday hours, Sunday hours, weekday and Sunday hours, and weekday and Saturday hours) every time changing the number of groups. After all, we selected the hourly variables of Sunday and weekday as the factor showing differences among groups. Secondly, we classified 200 locations into 10 groups through cluster analysis using only monthly variables. The nile of deciding the number of groups is maximizing deviation among hourly variables of each group. Thirdly, we classified 200 locations which had been used in the second step into the 10 groups by applying statistical techniques such as Discriminant analysis and Neural network. This step is for testing the rate of distinguish between the right group including each location and a wrong one. In conclusion, the result of this study's method was closer to real AADT value than that of the former method. and this study significantly contributes to improve the method of AADT estimation.

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참고문헌

  1. 신경망의 이론과 응용 김대수
  2. 데이터플러스 SAS라는 이름의 통계상자 김정련
  3. 대한교통학회지 v.19 no.6 불규칙변동 분해 시계분열분석 기법을 사용한 AADT 추정 이승재;백남철;권희정;최대순;도명식
  4. 연평균 일 교통량 추정을 위한 도로교통량 조사지점의 그룹핑 연구 한국건설기술연구원
  5. Traffic Monitoring Guide FHWA
  6. TRR1660 Neural networks as alternative to traditional factor approach of annual average daily traffic estimation from traffic counts Satish C. Sharma Pawan Lingras Fei Xu Guo X Liv