A Study on the Lunch of the Middle School Students in Busan

부산지역 중학생들의 점심 도시락 실태에 관한 연구

  • 김갑순 (경남정보대학 식품영양과) ;
  • 이정숙 (고신대학교 식품영양학과)
  • Published : 2002.12.01

Abstract

This study was designed to investigate lunch of the boy's and girl's middle school students in Busan. The survey was conducted from September 15 to September 30 in 2002. It was revealed that there is no difference in the scores measuring the knowledge In nutrition and the eating habit between male students and females. 10.6 % of the male students scored poor in the knowledge in nutrition, 38.2% fair 42.5% good and 8.7% excellent respectively while 4.1% of the female students scored poor in the same area, 31.6% fair, 52.1% good and 12.2% excellent respectively. The biggest number of both group of students scored good in their eating habit, the second biggest fair, the third biggest excellent and the least scored poor. Female students were reported to bring their lunch more than the male students do(p<0.05). And there was a significantly difference in the frequency of bringing lunch according to their knowledge in nutrition and their dietary attitude(p<0.001), but whether mothers have .jobs or not, mothers'educational background or monthly expenses for food didn't seem to make any differences. The intakes of nutritional elements except phosphorus and vitamin C are lower than RDA. The ratio of intakes of nutritional elements from lunch was 13∼14.1% of calcium, 17.9∼19.2% of vitamin A and 19.3∼19.6% of iron, showing a significant unbalance in nutritional intakes. Nutritional intakes had little relationship with the knowledge in nutrition and eating habit. The frequency of carrying lunch, energy intakes and phosphorus intakes had significantly relationship with each other. And the better the eating habit was, the more often the individual carried lunch.

본 연구는 남녀 중학생을 대상으로 식생활 태도, 영양지식, 일상 생활 태도, 점심실태 및 영양섭취실태와 어머니의 영향과의 상관관계를 조사ㆍ분석하고자 부산시 6개 지역의 남녀 중학생을 대상으로 설문지 및 실측법을 이용하여 실시하였다. 영양지식 점수와 식생활태도 점수는 남학생과 여학생간의 차이는 보이지 않았으며, 영양지식과 식생활태도의 상관도 거의 없는 것으로 나타났다. 영양지식의 분포는 남학생의 경우 poor가 10.6%, fair 38.2%, good 42.5%, excellent 8.7%이었으며, 여학생은 poor 4.1%, fair 31.6%, good 52.1%, excellent 12.2%이었다. 식생활 태도는 모두 good-fair-excellent-poor 순으로 분포를 보였다. 남학생보다 여학생의 도시락 지참횟수가 많은 것으로(p<0.05) 나타났고, 영양지식과 식생활태도에 따라 도시락 지참횟수에 유의적인 차이(p<0.001)를 보였으나, 어머니의 직업 유무, 어머니의 학력, 월식생활비에 따른 차이는 없었다. 점심을 통한 영양소 섭취 실태를 보면, 인과 비타민C를 제외한 나머지 영양소들은 일일 영양권장량의 1/3수준에 미치지 못했으며, 특히 칼슘은 13∼14.1%, 비타민 A는 17.9%∼19.2%, 철분 19.3∼19.6%으로 부족 정도가 심각했다. 각 영 양소 섭취량은 서로 높은 상관관계를 보인 반면, 영양지식이나 식생활 태도와는 상관이 거의 없는 것으로 나타났으며, 도시락 지참횟수와 에너지 섭취량, 인의 섭취량이 유의적인 상관을 보였고, 식생활태도가 좋을수록 도시락 지참횟수가 높은 것으로 나타났다. 점심도시락을 싸오지 않는 이유로는 가지고 다니는 것이 귀찮아서(17.6%), 싸주지 않아서(11.2%),사먹는 것이 맛이 있어서(10.3%),먹기 싫어서(10.3%) 등으로 나타났다. 점심을 싸오지 않았을 때는 점심으로 친구도시락을 나누어 먹는 경우가 가장 많았으며, 분식이나 빵을 사먹는 경우도 있었지만 굶는 학생도 5.4%나 되었다. 조사대상자의 62.3%가 편식습관을 보였고, 아침을 늘 먹지 않는 학생이 9.5%, 꼭꼭 챙겨먹는 학생은 52.6%이었으며, 결식이유는 시간이 없어서(39.9%)-먹기 싫어서(17.6%)-식사준비가 안되어(3.7%)-다이어트(2.3%) 등이었다. 따라서 성장과 건강유지를 위한 식품과 영양에 대한 바른 정보를 제공하여 정확한 영양지식을 습득케하고, 올바른 식생활을 유도할 수 있는 체계적 인 영양교육을 제공하고, 또한 가정에서도 적절한 영양관리 및 지도가 이루어질 수 있도록 지속적인 프로그램이 마련되어야할 것이며 점심 도시락만으로는 부족한 영양소를 충분히 보충시켜줄 수 있는 다양한 식단과 학교급식이 하루 빨리 시행되어야 될 것으로 사료된다.

Keywords

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