A Study on Construction of Training System for Improvement of Learning Achievement in The Web-Based Distance Education

웹 기반 원격교육에서 학업성취도 향상을 위한 연수시스뎀 구성에 관한 연구

  • Published : 2002.10.01

Abstract

Even though the distance education via Web has a great advantage to overcome time and space, its problem that the management of trainees is not efficient compared with classroom and group education. This problem is a great obstacle to the objects and achievement standards of distance education, giving controversial arguments to the advocators of distance education. Distance educators need to monitor the trainees 'participation and responses continuously and offer appropriate feedback to the trainees. However, the existing distance education system only focuses on teaching and teaming activities, and as a result, the efficient management function of distance education is not available. Accordingly, the study attempts to find out the appropriate managing elements of distance teacher training in order to effectively achieve the goals of teacher training and the efficient management of distance education. Also, it proposes distance teacher training system that offers appropriate feedback to trainees, applying the derived elements of distance teacher training to the training processes. To verify the efficiency of the system, hypotheses on related items of distance teacher education and learning types are suggested, and the achievement of learning and its relations are investigated through questionnaire of learning types.

웹을 통한 원격교육은 시간과 공간의 문제를 극복할 수 있다는 큰 장점에도 불구하고 강의 실 및 집합교육에 비해 연수생 관리가 취약하다는 문제점을 지니고 있다. 이러한 문제는 원격 교육활동의 성취수준 및 목표도달에 대한 커다란 장애로 부담이 되며, 원격교육담당자에 게 많은 고민을 안겨주고 있다. 원격 교육담당자는 원격교육활동에 대한 연수생의 참여와 반응을 계속적으로 모니터링해야 하고 이에 대한 적절한 피드백을 연수생에게 제공하여야 하나 기존 원격교육시스템은 교수학습활동에 중점을 둔 나머지 원격 교육활동에 대한 효율적 관리기능을 제공하지 못하고 있다. 본 논문은 원격 교원연수의 효율적 운영과 교원연수가 목표하는 학업성취수준의 효과적 달성을 위해 원격교원연수의 적합한 관리요소를 추출하고 이를 시스템 또는 연수 관리자가 연수과정에 적용하여 연수생에 대한 적절한 피드백의 제 공이 가능한 원격교원 연수시스템을 제안한다. 원격교원연수의 상호작용 유형과 학습효과 간의 관계를 비교 분석한다 또한, 본 시스템의 효율성 검증을 위해 원격교원연수의 학습유형과 이에 연계된 관리항목에 대한 가설을 설정하고 학습유형검사지를 통해 학업성취도와의 관계를 규명한다.

Keywords