초록
이 논문에서는 소프트웨어 부품이 되는 컴포넌트를 설계하기 위한 요소 중 컴포넌트간 상호작용에 중점을 두어 이를 체계적으로 분류한 후, 이에 맞는 도해적 표기방법(graphical notation)과 이를 이용한 설계 방법을 제시하고 실제 설계 사례를 통해 이를 검증하며, 컴포넌트 설계 및 모델링을 효과적으로 표현할 수 있는 방법에 대해 논의하였다. 컴포넌트는 일반 클래스와는 달리 그 규모가 크며 인터페이스와 이를 이용한 컴포넌트간의 상호작용에 대한 표현이 매우 부족하다. 따라서 이 연구에서는 컴포넌트 표현기법을 제시하기 위하여 UML을 확장하였고 이를 이용하여 실험적으로 설계해 보고 그 효용성을 검토하였다.
This paper focuses components interactions which is important factor in designing software components. We classified several types of interaction between components and suggested appropriate graphical notation to extend UML and design process with extended method. Suggested notation and process was verified by practical experiment which is performed in travel agent component application. Representing interaction between components is not same to representing association between classes. UML in current version needs to be extended for representing this kind of components interaction. This research covers UML extension for components interaction and experiment for showing effectiveness.