초록
멀티미디어 회의는 크게 밀결합 회의와 소결합 회의로 구분되며, 전자의 경우는 ITU-T의 H.323 표준에 근거한 일대일 또는 다자간 멀티미디어 회의가 있고, 후자의 경우로는 H.323 표준을 확장한 ITU-T의 H.332 표준이 있다. H.332 표준을 근거로 한 소결합 멀티미디어 회의는 송수신 능력을 갖는 소수의 패널과 수신능력 만을 갖는 다수의 청중들로 이루어진다. H.332에서는 참가자가 다수일 때 능력교환의 어려움을 극복하기 위해 회의의 주제나 미디어 형식등을 회의가 열리기 전에 미리 알리며 이를 위해 IETF의 SDP를 이용한다. 이와 같은 방법으로 H.323 멀티미디어 회의의 단점인 확장성을 극복할 수 있다. 본 논문에서는 소결합 멀티미디어 회의를 위하여 표준화되고 있는 H.332를 분석하고, 분석된 결과를 토대로 구현된 시스템을 소개한다.
Multimedia conference systems are classified into the tightly coupled conference and the loosely-coupled conference, the former is a peer-to-peer-conference or multi-point-conference based un the ITU-T H.323 standard, and the latter is the H.332 standard extended from the ITU-T H.323 standard. Loosely-coupled conference based on the H.332 standard is composed of small participants with the capacity of the send-receive mode and large participants with the capacity of the receive-only mode. In the H.332 conference, a subject and a media type of the multimedia conference is pre-announced for conquest of the difficulty of capability negotiation, and used SDP of IETF for that. Therefore, the H.332-conference can conquer a defect of the H.323 multimedia conference scalability. This paper analyzes H.332 standard for the loosely-coupled conference and describes an implementation of the H.332 multimedia conference systems.