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An Empirical Study on the Quality Management for Port Services - Primarily on Container Terminals in Busan -

항만서비스품질경영에 관한 실증연구 - 부산항 컨테이너터미널을 중심으로 -

  • 최영로 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 신한원 (한국해양대학교 해운경영학부) ;
  • 고수복 (한국해양대학교 대학원)
  • Published : 2002.06.01

Abstract

An empirical study was carried out to examine how Container Terminals in Busan view quality management activities by the provision of statistical evidence showing the efforts to enhance the standard of quality management, common factors of quality management activities and causal relationship among these factors. The data investigating the quality management for Busan Container Terminals were collected from 170 persons in charge of quality management for port services in Busan Container terminals by the use of questionnaire method and personal interviews. The Cronbach's a coefficient and factor analysis were used to analyze the reliability and the validity of measured variables. Furthermore, SEM (Structural Equation Modeling) method using AMOS(Analysis of MOment Structure) 4.0 was usea to analyze the cause-effect relationship among the source, activities and accomplishments of quality management representing the core concept of quality management system.

본 연구는 부산항 컨테이너 터미널이 품질경영을 통한 경쟁력을 향상시키기 위하여 어떠한 서비스 품질경영활동들에 노력을 집중해야 하는지에 대한 실증적인 연구이다. 품질경영활동의 공통된 요소들과 이 요인들 간의 인과관계를 분석하여 결과를 해석하고 항만서비스 품질 경영 관리에 미치는 관리적 시사점을 제시하고 있다. 자료수집은 부산항 컨테이너 터미널의 종사자 170명을 대강으로 설문지와 개인면담을 통해 이루어졌으며, 측정변수의 신뢰성과 타당성을 분석하기 위해 Cronbach's $\alpha$계수와 요인분석을 이용하였다. 그리고 품질경영시스템의 구성개념인 풀질경영의 원천과 활동, 그리고 성과간의 인과관계를 분석하기 위해서는 Amos4.0을 이용한 SEM을 실시하였다.

Keywords

References

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