A Study on the Relationship between the Costume of Court Masque and English Renaissance Fashion -Focusing on the Elizabethan and Jacobean Period-

르네상스시대 궁정가면극 의상과 영국복식의 관계성 연구 -엘리자베스 1세와 제임스 1세 통치기간을 중심으로-

  • 배수정 (전남대학교 의류학과 조교수, 전남대학교 생활과학연구소)
  • Published : 2002.05.01

Abstract

The purpose of this study is to investigate the relationship between costumes of court masque and the fashion trend at that time, by the analysis of the portraits. The period in this thesis is from Elizabeth I (1588-1603), until James I (1603-1625), when Inigo Jones was actively involved in court in masque, and when the traits of court masque began to appear in costume. The research material of this thesis is from the papers, costume design sketches, portraits and miniatures. As a result the costume of court masque which is the mixture of that of ancient Greece, Rome, middle age, and the exotic style of Ireland and Persian, had a great impact on the general fashion, and the unique pattern f costume became prevalent in the end of 16th and the early 17th century. This thesis might help us understand and special costume of that age and study the way how it come to have an influence on the fashion of the costume pertaining mainly to the privileged class.

Keywords

References

  1. 김우탁, 영문학사 II. 을유문화사. 1986. p.42
  2. Jane Ashelford, Dress in the Age of Elizabeth I, B. T. Batsford. 1988, p.122
  3. A. M. Nagler, Theatre Festivals of the Medici 1593-1637. 1964. p.49
  4. The works of Thomas Nashe. ed. R. B. Mckerrow. Blackwell. Oxford. 5 vols, 1966. Vol. 2, p.142
  5. M. M. Badawi. Background to Shakespeare. Macmillan. 1981. pp.32-34
  6. M. M. Badawi. op. cit., pp.33-34
  7. 김우탁,op. cit.. pp.146-47
  8. A.M. Nagler. A Source Book in Theatrical History. Dover. 1952. pp.141-43
  9. 김우탁, op. cit.. p.147
  10. A. M. Nagler. op. cit., 1952. p.141
  11. 김우탁. op. cit., p.148
  12. 'The Winter's Tale' 의 양털깍기 장면에서 반인 반양의 세터(Satyr)의 춤은 벤 존슨의 ‘Masque of Oberon'(1611)에서 왕 앞에서 추었던 춤과 같은 춤이며 같은 배우에 의해 공연되었다고 한다. 김우탁op. cit., p.148
  13. Karen IIearn ed., Dynasties: Painting in Tudor and Jacobean England, Tate, 1995. p.16
  14. 로이 스트롱에 의하면 16006년의 Hymenaei 공연에시 돌아가는 무대세트가 최초로 사용되었다고 한다. Roy Stroηg, Henry Prince of Wales and England's Lost Renaissance, Pimlico. 1986. p.112
  15. Roy Strong. op. cit.. 1986. p.104
  16. Prince of Wales 의 헨리 왕사의 고전적인 취향은 다분히 이탈리아 메디치(Medici) 가 의 영향을 받은 것으로써. 그는 지속적으로 이탈리아에서 출간된 페스티발 판련 책자들을 받아보았다 이것은 존 헤링턴(John Harington) 경이 1608년경에 헨리 왕자에게 쓴편지에 도 나타나 있다. John Peacock. Ben Jonson and the Italian Festival Books. 재인용 R. Mulryne and Margaret Shewring eds ., Italian Renaissance Festivals and their European Influence. Edwin Mellen Press. 1992. p.276
  17. Karen Hearn ed., op. cit., pp.162-63
  18. Roy Strong. Britannia Triumphans. Thames & Hudson. 1980. p.25
  19. 가면극이 공연된 시기는 주로 축제기간인 크리스마스에서 12야(1월 5일-6일)까지의 대략 10일 동안으로. 짧은 기간 안에 많은 수의 인력을 동원하여 순식간에 준비하였다. 가면극의 제작을 맡은 ‘Master of Levels'의 기록에 의하면 목수. 자수기술자. 갑옷 제작자, 깃털제작자,재단사, 소품제작자 등이 밤낮을 가리지 않고 일을 하여 공연기일을 맞추었다고 기록되어 있는 사실도 이 추정을 뒷받침 해준다. F. Boas. Queen ElIzabeth in drama and related studies. Allen and unwin. 1950. p.48
  20. Karen Hearn ed., op. cit., p.163