The Social Competence of Children with Reference to Day Care Center`s Structural, Process Variables and Demographic Variables

보육시설의 구조적, 과정적 변인 및 인구통계학적 특성에 따른 유아의 사회적 능력

  • 전춘애 (가톨릭대학교 생활과학부) ;
  • 이미숙 (가톨릭대학교 생활과학부)
  • Published : 2002.02.01

Abstract

The purpose of this study is to examine the social competence of children with reference to day care center's structural, process variables and demographic variables. The subjects were 156 children who attend day care center, aged from 3 to 5 years and 9 teachers in Seoul or the province of KyungkiDo. Data were gathered via the structured Questionnaires distributed to the teachers to rate children's social competence and their own job satisfaction. And two observers rated teacher-child interaction in day care center The major findings are as follows The variables predicting children's social competence were child's sex, age, period of attendance in day care center, teacher's job satisfaction, and group size. Especially this study suggests that teachers who are highly satisfied with their job and small group size influence children's social competence positively.

Keywords

References

  1. 유아교육 프로그램 평가척도의 이해와 활용 강숙현
  2. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 아동의 사회적 능력과 관련된 제 변인에 관한 연구;어머니와 교사의 평가를 중심으로 김정아
  3. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문 유치원 교사의 직무스트레스와 교육활동에 관한 연구 김지현
  4. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문 학급크기와 교사수 변화에 따른 유아와 교사의 행동연구 김향자
  5. 사회과학 통계분석 김호정
  6. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문 영유아의 종일제 보육시설 적응에 영향을 미치는 관련변인 탐색 백경미
  7. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 유치원에서의 집단크기에 다른 유아의 행동분석 서현정
  8. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 어머니의 취업에 따른 양육행동과 아동의 사회적 능력과의 관계 안재연
  9. 경희대학교 대학원 석사학위논문 탁아기관의 질, 탁아경험 및 가족특성과 아동의 사회성 발달과의 관계 양연숙
  10. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문 어린이집의 설립 유형에 따른 질적 수준 분석 유희정
  11. 고려대학교 대학원 석사학위논문 취학 전 아동이 지각한 사회적 지지와 사회적 능력 윤정진
  12. 서울여자대학교 대학원 박사학위논문 유아교육기관의 질적 수준, 유아의 기질, 가정양육환경이 유아의 사회성 발달에 미치는 영향 이경희
  13. 직업교육학원론 이무근
  14. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문 아동의 생활능력에 대한 부모와 교사의 지각 이병림
  15. 아동학회지 v.17 no.1 아동의 부모에 대한 애착과 사회적 능력과의 관계 이숙희;김숙령
  16. 보육시설확충 3개년 계획 평가에 관한 연구 보육시설의 환경 운영 관리 및 프로그램 평가 이순형;최일섭;신영하;이옥경
  17. SAS의 이해와 활용 이종구
  18. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 유치원 교사의 직무스트레스와 대처방법 장미아
  19. 원광대학교 교육대학원 석사학위논문 유아교육기관 유형 및 질적 환경에 따른 교사의 직무만족에 관한 연구 정유정
  20. 전남대학교 대학원 박사학위논문 아동의 사회적 능력에 영향을 미치는 어머니 관련변인의 인과모형 분석 최정미
  21. 아동학회지 v.17 no.1 유치원 유아의 모자녀간 애착과 유아의 사회적 능력과의 관계 홍계옥;최경순
  22. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 유아교육기관의 질과 유아의 사회적 행동;종일제 유아교육기관을 중심으로 황현주
  23. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 맞벌이 부부의 가정생활과 직장생활간의 역할 전이 황현주
  24. Assessment profile for early childhood programs Abbott-Shim, M.;Sibley, A.
  25. The ecology of human development Branfenbrenner, U.
  26. Quality in child care;What does research tell us? Indicators of quality in child care;Review of research Clark-Stewart, A.;D.A. Phillips(ed.)
  27. Young Children no.July Child care and states;the comparative licensing study Collins, R.C.
  28. Child Development v.63 no.4 Children’s relationships with child care teacher;Stability and concirdance with parental attachments Howes, C.;C.E;Hamilton. https://doi.org/10.2307/1131239
  29. Child Development v.63 Threshold of qualitylImplication for the social development of children in center-based child care Howes, C.;D.A. Phillips;M. Whitebook. https://doi.org/10.2307/1131491
  30. Child Care Quarterly v.14 Determinants of toddlers’experiences in day care;Age of entry and quality of setting Howes, C.;Rubinstein, J. https://doi.org/10.1007/BF01113407
  31. Child Development v.54 Preschool social problem solving;Attempts and outcome in naturalistic interaction Krasnor, L.R.;K. H. Rubin. https://doi.org/10.2307/1129818
  32. Young Children no.July Achieving best practices in infant and toddler care and education McMullen, M.B.
  33. Young Children v.48 no.1 Research into action;The effects of group size, ratios, and staff training on child care quality NAEYC
  34. Early Child Development and Care v.71 The impact of ratio of children/caregiver on social interaction and activity pattern in a day care center Palmeus, K. https://doi.org/10.1080/0300443910710110
  35. Social Development Perry, D.G.;K. Bussey.
  36. Developmentak Psychology v.23 Child care quality and children’s social development Phillips, D.;McCartney, K.;Scarr, S. https://doi.org/10.1037/0012-1649.23.4.537