대형소매점 구매담당자의 PAQ차원이 업무성과 및 점포성과에 미치는 영향에 관한 연구

Effects of Buyer Position on Job Performance and Store Performance in Power Retailers

  • 발행 : 2001.05.19

초록

최근까지 대형소매점 구매담당자들의 직무내용에 대한 외국논문들은 계속 연구되어 오고 있지만 국내에서는 이들 구매담당자의 직무내용 분석을 다룬 연구는 거의 없었다. 따라서 본 연구에서는 소때점 구매담당자의 직무내용분석기법 중에서 PAQ차원을 중심으로 대형소매점인 백화점과 할인접 구매담당자의 직무내용을 분석하고. PAQ차원별 변수 중 에서 어떠한 변수가 업무성과와 점포성과에 가장 큰 영향을 미치는지를 실증분석하였다. 이를 위해 소매점 구매담당자의 역할과 PAQ차원의 직무내용, 업무성과, 점포성과의 선행 연구를 토대로 연구모형과 가설을 설정하였고 설문지의 측정문항을 바탕으로 백화점과 할 인점 구매담당자을 대상으로 설문조사를 실시하고 그 결과를 실증 분석하였다.

Objectives of this study were: First, to review the effect of buyer position in power retailer on job performance and store performance. Second, to set up research model specifying relationships between the PAQ dimensions of retailer's buyer, job performance and store performance. Third, to test hypotheses derived from the research model of this study and to establish strategy for managing discount store and department store. Marketing Implications of this study were: First, buyers of power retailers should respond more actively to rapidly changing purchasing situation. Second, job content of buyers in power retailers can be redesigned based upon results of this study. Third, as the size and the length of operation of retailers increase, an innovative system should be invented to enhance the effectiveness of power retailers. Limitations of this study were: First, validity and reliability of data collection methods used in this study were questionable for the lack of past researches in Korea. Second, static research method was employed in this study. Generalization over different time interval was almost impossible from results of this study.

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