울산 중화학공업의 재구조화 특성 - IMF 체제 이후의 기업전략을 중심으로 -

The Post-IMF firm strategy and the corporate restructuring in the heavy & chemical industrial district: the case of Ulsan, Korea

  • 박양춘 (경북대학교 사회과학대학 지리학과)
  • 발행 : 2001.08.20

초록

본 연구는 울산시를 사례로 IMF 체제를 극복하는 과정에서의 기업의 재구조화 전략을 중심으로 우리나라 중화학공업의 재구조화 특성을 분석하였다. 울산 지역경제는 중화학부문의 대기업 분공장과 그 관련기업의 비중이 절대적이고, 특정 대기업과 중소기업간 수직적 하청관계에 기초한 대기업 주도의 산업구조로 특징 지워진다. IMF 체제를 계기로 시장 재구조화는 종래 가격경쟁에서 품질경쟁으로의 전환을 기조로 시장 확대, 판매처의 다양화 그리고 수출 확대 전략을 중심으로 생산제품 및 시장 다변화, 수출과 내수시장의 점유비율의 조정 등 다양한 전략으로 수요환경 변화에 대응하고 있다. 생산체계가 변화된 기업체는 절반에 미치지 않으나, 주로 소품종 소량생산체계에서 소품종 대량생산체계 혹은 다품종 대량생산에서 전문화와 규모경제를 동시에 추구하는 소품종 대량생산 체제로 전환하였다. 그리고 생산조직에 있어서는 특히 전문하청의 확대로 핵심기능만을 내부화하고 나머지는 외부화하여 비용절감과 수요변화에 신축적으로 대처하기 위한 전략을 추구하였다. 노동 재구조화에 있어서는 팀제도입, 육체적 정신적 노동의 결합과 소사장제 도입으로 생산현장의 의견을 의사결정에 반영할 수 있고, 다기능화와 노동혼합을 통한 노동조직상의 유연성을 제고하려는 전략을 채택하였다.

This paper is to analyze how firms in a large firm-led industrial city have carried out the restructuring in the face of radical shifts, with focus on the strategy and the restructuring of firms in Ulsan, a typical industrial district in Korea that is specialized in heavy & chemical industry. It has been well known that the local economy has been led by a small number of large firms, including affiliates of chaebol, and its industrial structure has also been characterised as a clear dichotomy between large firms as a customer and small and medium-size firms as a supplier, which can be called not horizontal but vertical relations. It can identify some tendencies, however, that local companies have been rather dynamically changing in response to increasingly turbulent environment since the Asian crisis. Some are radical, but some incremental. These can be summarized in four distinctive but interlinked ways. First, more than half of local companies surveyed have attempted to change their production systems, mainly from the fordist mass production towards the flexible mass production, seeking both economies of scale and scope. Second, local firms have vigorously continued to reorganize the boundary of the production and the organization, by specializing products and focusing on the core competence in order to save costs and cope with radically changing customer demands in a flexible way. Third, there have been various strategies for the organizational innovation such as the introduction of team organization, the boundary blurring between the managerial and production workers and the intra-firm spin-offs, so as to improve managerial efficiency and competence in the use of internal labour market. Finally, they have tried to be more sensitive to the market and customers. These tendencies seem to be increasingly critical to sustain their competitiveness. To do so, they tend to focus increasingly not only on the competing via the product quality rather than through price, but also to seek to diversify the market and customer firms beyond national boundary.

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