밀리미터파 무선통신로에서 차량간 통신 시스템의 성능개선

Improvement Performance of Inter-Vehicle Communication System in Millimeter Wave RF Channels

  • 김춘구 (동신대학교 전기전자공학과) ;
  • 강희조 (동신대학교 전기전자공학과) ;
  • 최용석 (한국전자통신연구원)
  • Kim, Choon-Gu (Dept. of Electron & Electronics Engineering, Dongshin University) ;
  • Kang, Heau-Jo (Dept. of Electron & Electronics Engineering, Dongshin University) ;
  • Choi, Yong-Suk (Electrons and Telecommunications Research Institute)
  • 투고 : 2001.11.30
  • 발행 : 2001.12.31

초록

본 논문은 도로 지면, 옆 차선의 차량 그리고 콘크리트 벽 반사를 포함하는 차량간 통신 시스템의 전파 모델을 제시했다. 그리고 광전파나 밀리미터파를 분석하는데 효과적인 Ray tracing 방법을 이용한 전파 손실과 지연 특성을 이론적으로 전개했다. 마지막으로 다이버시티, BCH 부호화 그리고 컨벌루션 부호화 기법을 이용하여 전파 특성의 향상을 보았다. 분석 결과, MRC 다이버시티와 BCH 부호화는 데이터 서비스 기준인 PER = $10^{-6}$을 만족할 수 없었다. 그러나 라이시안 페이딩에서 컨벌루션 부호화 기법을 채용했을 때 데이터 서비스 기준인 PER = $10^{-6}$을 만족하는 패킷 오율 특성을 얻음을 알 수 있었다.

We presented a channel model for the inter vehicle radio link including the reflection from the road surface, side road vehicle and concrete wall. Then we theoretically derived the path loss and delay profile characteristics using the Ray tracing method efficiently analyzing millimeter wave or optic wave. Finally, we shown the improvement of propagation characteristics by diversity techniques, BCH coding and convolution coding techniques. At the result, MRC diversity techniques and BCH coding can't obtained PER = $10^{-6}$ which is considered to be data service criterion. But, we knew that Packet Error Rate Characteristic can obtained PER = $10^{-6}$, which is considered to be data service criterion, when convolution coding scheme are adopted in Rician fading.

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