Effect of Presenting Modes of Multiple Analogies on Middle School Students' Understanding of Science

다중 비유의 사용 방식이 중학생들의 과학 개념 이해에 미치는 효과

  • Published : 2001.03.30

Abstract

This study investigated the effect of presenting modes of multiple analogies on middle school students' understanding of science concepts. A total of 122 7th-graders was randomly assigned to one of 4 groups. After reading one of 4 analogy-learning materials in different analogy presenting modes (the number of analogs, the number of mappings between analog and target, and the comparison of similarity between analogs). the students took a conception test. The results indicated that using analogs and mappings twice were not significant factors in recalling and applying science concepts. However, the comparison of similarity between analogs was found to be a significant factor in applying science concepts. Educational implications are discussed.

본 연구에서는 다중 비유의 사용 방식이 중학생들의 과학 개념 이해에 미치는 효과를 조사하였다. 7학년 학생 127명에게 다중 비유의 사용 방식(비유물의 개수, 비유물과 목표물의 대응 회수, 비유물간 유사성 비교)이 다른 네 가지 유형의 비유 학습 교재 중 하나를 무선 배포하여 읽게 한 후, 개념 검사를 실시하였다. 분석 결과, 비유물이나 대응 과정을 2번 사용하는 것은 과학 개념의 회상 및 응용에 유의미한 영향을 주지 않았다. 그러나 비유물간의 유사성 비교는 과학 개념 응용에서 유의미한 효과가 있었다. 이에 대한 교육학적 함의를 논의하였다.

Keywords