Effect of Groupong Considering Students' Teamwork Skills in Science Concept Learing via Small Group Discussion

소집단 토론을 통한 과학 개념 학습에서 조 활동 기술을 고려한 집단 구성의 효과

  • Noh, Tae Hee (Department of Chemistry Education, Seoul National University) ;
  • Im, Hee Yeon (Department of Chemistry Education, Seoul National University) ;
  • Kang, Suk Jin (Center for Educational Research, Seoul National University)
  • 노태희 (서울대학교 사범대학 화학교육과) ;
  • 임희연 (서울대학교 사범대학 화학교육과) ;
  • 강숙진 (서울대학교 교육종합연구원)
  • Published : 20010200

Abstract

In this study, the effects of grouping method (homogeneous/ heterogeneous) considering students' teamwork skills on their conceptual understanding, perceptions of science learning environments, communication anxiety, communication ability, and perceptions toward small group discussions were compared. Students were taught concerning changes of states, density, and dissolution for 9 class periods. The ANCOVA results indicated that there was no significant difference in the conceptions test scores. In the subcategory of 'students' negotiation' of the perceptions of science learning environments test, high teamwork skill students perceived more positively in the heterogeneous group, but low teamwork skill students in the homogeneous group. No significant differences were found in the communication anxiety. More students in the heterogeneous group perceived unequal participation as a disadvantage of the small group discussions than those in the homogeneous group.

본 연구에서는 조 활동 기술을 교려한 집단 구성 방법(동질/이질)이 학생들의 개념 이해도, 과학 학습 환경에 대한 인식, 의사소통 불안, 소집단 토론에 대한 인식 등에 미치는 효과를 비교하였다. 수업 처치는 상태변화, 밀도, 용해 개념에 대해 9차시 동안 진행되?駭? 이원 공변량 분석 결과, 개념 검사 접수에서는 집단 구성 방법에 따라 유의미한 차이가 없었다. 과학 학습 환경에 대한 인식 중 '학생간의 협상' 범주에서 조 활동 기술 상위 학생들은 이질 집단에서, 하위 학생들은 동질 집단에서 보다 긍정적으로 인식하였다. 의사소통 불안에서는 유의미한 차이가 존재하지 않았다. 소집단 토론에 대한 인식 검사 결과, 불균등한 토론 참여를 단점으로 인식하는 학생이 동질 집단보다 이질 집단에 더 많았다.

Keywords

References

  1. Constructivism in education Duit, R
  2. Journal of Research in Science Teaching v.33 Alexopoulou, E;Driver, R
  3. Elementary School Journal v.89 Nodding, N
  4. School Science and Mathematics v.95 Lumpe, A.T
  5. Communication and Learning in small groups Barnes, D;Told, F
  6. Review of Educational Research v.64 Cohen, E.G
  7. Scientific argument and social norns in collaborative problem solving An illustration of the roles of content knowledge Eichinger, D.C;Anderson, C.W;Paincasr, A;David, Y
  8. Final report for analysis of teamwork skills questionnaite O'Neil, H.F;Lee, C.Y;Wang, S;Mulkey, J
  9. 한국과학교육학회지 v.20 강석진;노태희
  10. 한국과학교육학회지 v.17 노태희;강석진;김혜경;채우기;노석구
  11. 교육과학사 과학학습평가 김창식;이화국;권재술;김영수;김찬종
  12. 서울대 박사학위논문 과학 수업에서의 협동학습 : 교수 효과와 소집단의 언어적 상호작용 임희준
  13. International Journal of Educational Research v.27 Taylor, P.C;Fraser, B.J;Fisher, D.L
  14. A constructivist perpective Classroom learning environments under transformation Taylor, P.C;Dawson, V;Fraser, B.J
  15. Communication Quartely v.33 McCroskey, J.C;Beatty, M.J;Kearney, P;Plax, T.G
  16. Review of Educational Research v.52 Webb, N.M