A Study on Middle School Students' Understanding of Dissolution

중학생들의 용해 현상 이해에 대한 연구

  • Kang, Dae Hun (Seoul Yonhui Middle School) ;
  • Paik, Seoung Hey (Department of Chemical Education, Korea National University of Education) ;
  • Park, Kuk Tae (Department of Chemical Education, Korea National University of Education)
  • Published : 20010200

Abstract

This study was to examine middle school students' understanding of dissolution. More than 75% students understood that dissolution was caused by small particles' filling the space between large particles due to the difference of size among particles. Some other students responded that solute disappeared or was absorbed in a solvent as the result of dissolution. Besides, they didn't know that space between particles was the reason of the volume's decreasing after the process of dissolution. Instead, they explained that space between particles caused dissolution. And they hardly understood the fact that solutes affect solubility. Students'misunderstanding about the concept of dissolution resulted from the lack of the explanation on the right concept of dissolution in science textbooks and the inappropriate use of the dissolution model by teachers. In conclusion, we need the appropriate explanation in middle school science textbooks that consider the students'level and the development of the appropriate model that demonstrates dissolution in the perspective of particles.

이 연구에서는 중학생들의 용해 현상 및 그와 관련된 내용에 대한 이해 실태를 알아보았다. 연구 결과 75% 이상의 학생들이 용해를 입자의 크기 차이로 인하여 한 물질이 다른 물질 사이로 들어가는 현상으로 이해하고 있었으며, 일부 학생들은 용해가 일어나면 용질 이 없어지거나 용매에 포함되는 것으로 이해하고 있었다. 또한, 학생들은 용해현상을 큰 입자 사이로 작은 입자가 들어가는 것으로 이해함으로써 정작 용해가 될 때 부피가 감소하는 이유를 제대로 설명하지 못하였다. 그리고 용해도에 미치는 용질 상호간의 영향에 대한 이해는 매우 낮은 것으로 나타났다. 이와 같은 결과는 중학교 과학 교과서의 용해 관련 개념의 설명이 불충분하고 과학교사들의 부적절한 모형 사용에 의한 설명 때문으로 생각된다. 따라서, 중학생의 이해 수준에 알맞는 교과서의 설명과 용해 현상을 입자적 관점에서 시각적으로 보여줄 수 있는 적절한 모형의 개발이 요구된다.

Keywords

References

  1. 과학교육론 권재술;김범기;우종옥;정완호;정진우;최병순
  2. 중학교1학년 과학 박봉상 등 7인
  3. 중학교1학년 과학 정창희 등 11인
  4. 중학교1학년 과학 우규환 등 7인
  5. 중학교1학년 과학 송인명 등 7인
  6. 중학교1학년 과학 김시중 등 13인
  7. 중학교1학년 과학 공구영 등 12인
  8. 중학교1학년 과학 강영희 등 12인
  9. 중학교1학년 과학 강영희 등 12인
  10. 대한화학회지 v.44 no.5 강대훈;백성혜;박국태
  11. 한?u교원대학교 석사학위논문 초등학교 아동들의 용해에 관한 개념 박현주
  12. 중학교1학년 과학 강영희 등 12인