Journal of the Korea Computer Industry Society (한국컴퓨터산업학회논문지)
- Volume 2 Issue 7
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- Pages.875-884
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- 2001
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- 1229-9650(pISSN)
A Study of the Influence on Purchasing Process and Customer Satisfaction in Internet Shopping Mall by Electronic Commerce Education
전자상거래 교육이 인터넷 쇼핑몰의 구매과정과 고객만족에 미치는 영향
Abstract
This study was attempted to find out the result of the comparison between participant group and absentee group of electronic commerce lecture in internet shopping mall. To find out difference among the burden for ordering, convenience for ordering, uneasiness for goods and service and satisfaction for goods and service, experimental approach was adopted. The finding were that burden for ordering, convenience for ordering and uneasiness for goods makes no difference, but satisfaction for goods and service make a difference. The result of the analysis in the research shows as following. First, they showed no difference between participant group and absentee group on the feeling burden during the ordering process. Second, they showed no difference between the two groups on the feeling of convenience during the ordering process. Third, they showed no difference between the two groups on the feeling of unstable for goods and service. Fourth, they showed no difference between the two groups on the feeling of convenience for goods and service.
전자상거래는 지금까지의 성장 과정을 살펴볼 때 향후 잠재력이 매우 큰 시장으로 전망되기 때문에 연구의 중요성이 부각되고 있으나 체계적인 연구는 초보단계이다. 본 연구는 연구범위를 확대하여 전자상거래 강좌 수강여부에 따라 구매행동과 상품 및 서비스의 만족에 차이가 존재하는지를 분석하였다. 이를 위하여 전자상거래 강좌를 수강한 집단과 비수강집단간에 주문과정에 대한 부담감, 주문과정에 대한 편의성, 그리고 상품 및 서비스에 대한 불안감, 상품 및 서비스에 대한 만족감에 대하여 차이가 있는지를 분석하였다. 또한 상품을 구입한 경험이 있는 집단을 대상으로 가격의 저렴성, 품질 만족도, 주문 및 도착 시간의 만족도, 택배서비스의 만족도, 사후서비스(A/S)의 만족도, 전반적인 만족도를 추가적으로 분석하였다. 연구 결과, 수강집단과 비수강집단간에 주문과정에 대한 부담감, 주문과정에 대한 편의성, 그리고 상품 및 서비스에 대한 불안감은 차이가 없었다. 그러나 상품 및 서비스에 대한 만족감은 차이가 있는 것으로 분석되었다. 그리고 상품을 구입한 경험이 있는 집단은 상품과 서비스에 대하여 전반적으로 만족을 느끼는 것으로 나타났다.
Keywords