Use of the World Wide Web for Marketing Purpose : A Comparative St

  • Katerattanakul, Pairin (Department of Business Information Systems Haworth College of Business, Western Michigan University) ;
  • Hong, Soongoo (Department of Management Information Systems Dong-A University) ;
  • Yoo, Sangjin (Department of management Information Systems College of Business Administration Keimyung University)
  • Published : 2001.09.01

Abstract

Nowadays, both large and small business organizations have been using the Internet in general or the World Wide Web in particular to cope with the global competition. One of the major purposes that these business organizations utilizations utilize the World Wide Web is to support their marketing activities. In this study, we compared the uses of the World Wide Web, for supporting seven different categories of marketing activities, among three different groups of companies: the Top US corporation, the Top Non-US corporation, and the Top Web site groups. Results of the study showed that companies in the ToP US corporation and the ToP Non-US corporation groups primarily focused on Public Relation, while companies in the Top Web site group emphasized Encouragement. The Top US corporations also focused on the Interactive Brochure and the Top Web site companies were significantly different from the Top Non-US corporations with regard to Direct Sales and Customization. We discussed the potential reasons for these similarities and differences. The study also provided the extension for future research and discussed its limitations.

세계화, 정보화, 개방화 등으로 대변되는 오늘날의 불확실하고 변화 무방한 경영환경은 규모나 업종에 관계없이 모든 기업들로 하여금 과거와는 다른 경쟁무기를 강구할 것을 강요하고 있다. 이러한 흐름에 발맞추어 기업들은 인터넷, 특히 World Wide Web (WWW)의 활용에 지대한 관심을 기울이고 있다. 기업들이 WWW의 활용에 관심을 기울이는 목적은 여러 가지가 있을 수 있다. 본 연구에서는 기업들의 이러한 활동을 분석해 보기 위하여 미국의 대기업, 미국이외 지역의 대기업, 그리고 대형 Website들에 있어서 7가지 마케팅 활동을 위한 WWW의 활용도에 초점을 맞추었다. 본 연구의 결과에 의하면, 미국의 대기업과 미국이외 지역의 대기업은 주로 기업의 홍보(Public Relation)에, 대형 Website들은 주로 사용자들의 site 방문을 장려(Encouragement)하는데 WWW을 활용하는 것으로 나타났다. 또한, 본 연구는 미국의 대기업들은 대화형 안내책자 (Interactive Brochure)에도 WWW을 적극 활용하고 있으며, 대형 Website들과 미국이외 지역의 대기업들은 직접판매와 고객화 (Direct Sales and Customization)를 위한 WWW의 활용측면에서 상당히 다른 형태를 보여주고 있음을 보여주고 있다.

Keywords