이탈리아 현대 가구디자인의 특성 및 그 배경 -1945년부터 현재를 중심으로-

A study of characteristics and historical backgroud of modem furniture design in Italy

  • 발행 : 2001.02.01

초록

이탈리아의 디자인은 자유분방하고 유미주의(唯美主義)와 예술지향적 성향이 강하다고 할 수 있으며 지리조건, 민족성, 문화에 바탕을 둔 그들만의 특징을 양식화 시켰다. 2차 세계대전 이후 이탈리아 건축가들은 전후의 국가재건과 국제시장에서 경쟁력 있는 제품을 창출하려는 노력을 아끼지 않았다. 이탈리아의 가구디자인은 타고난 자원부족을 극복하고자 새로운 소재에 특유의 창조력을 바탕으로 심미적 요소를 가미하였으며 기업이 능력 있는 디자이너를 발굴하고 적극적으로 디자인을 개발하는 등, 가구산업에 특별한 노력을 기울인 결과 오늘날 유수의 가구산업국가로 발돋움할 수 있었다. 이는 모든 분야에서 문제를 인식하고 체계적인 지원을 아끼지 않은 결과라고 볼 수 있다. 본 연구는 이탈리아 가구디자인 발전에 영향을 미친 요인을 분석하고 이러한 요소들이 각 시대별로 이탈리아의 시대적 배경과 결합하면서 어떠한 특성으로 나타났는지 분석하고자 한다. 또한 이탈리아 디자인의 발전과정과 전략을 분석함으로써 우리 나라가 지니고 있는 지리조건, 민족성, 문화 등과 산업여건을 가구디자인 발전에 접목시킬 수 있는 체계적인 관점을 제시하고자 한다.

It can be said that Italian designs are unrestrained, aesthetic and art for arts sake, and they come to stylize their character based on geographical features, racial traits and culture. The Italian architects work for the reconstruction of their devastated country and spare no pains to produce competitive goods on international markets since the second wend war. In spite of a inherent scarcity of resources, Italian furniture is the product of mixture of aesthetic material and new material with creative gifts. A lot of companies succeed in finding and training capable designers and devote themselves to modem furniture industry. As a result, Italy becomes one of the worlds most eminent furniture industrial countries now. And the fame is owed to Italy's national awareness of the importance of the matter and endeavor without sparing systematic support. This research is to find out which factors have an influence on the progress of furniture design in Italy and to analyze how these factors build up formative arts combining with historical background in Italy. Moreover, this research suggests how to make contributions to the cause of furniture design growth when considering our geographical features, racial characteristics, culture and industrial circumstances, by analyzing the process of development and strategy in Italian design industry.

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