네트워크형 가상현실 시스템에서의 자원할당

Resource Allocation for Networked Virtual Reality Systems

  • 오세웅 (동명정보대학교 정보공학부)
  • 발행 : 2001.04.01

초록

네트워크를 이용한 가상현실시스템이 3차원 그래픽 뿐만 아니라 오디오, 비디오를 취급하면, 가상 공간의 품질은 현재 사용 가능한 네트워크 대역폭이나 엔드 시스템의 자원에 커다란 영향을 받는다. 또한 자원 예약형의 네트워크를 사용하더라도 네트워크형 가상현실 시스템에서는 사용자의 공간 네비게이션에 따라 요구되는 자원이 변화하므로 결국 가상공간의 품질이 떨어지는 결과를 초래한다 본 논문에서는 네트워크형 가상현실 시스템에서의 자원 할당 방법을 제안하여 네비게이션에 따른 가상공간의 품질 저하를 최소화하며 이를 실험을 통해 그 효율성을 입증한다.

When a networked virtual reality system handles composite media audio and video as well as three dimensional computer graphics, the quality of the virtual space is greatly affected by the current available network, and end system resources. Even if the network can preserve a certain amount of resources, the required resources change dynamically according to the user\`s navigation of a large virtual space, and then it may decrease the quality of the virtual space. In this paper, a method for resource allocation is proposed and the proposed system copes with the deterioration of quality of virtual spaces in case that the starvation of system resources occurs. The experimental results show that the proposed method is efficient.

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