A Study on the layout of multi-function classroom for the teaming activity and teaching process in elementary school

초등학교의 학습 및 교육활동을 위한 다기능 교실계획에 관한 연구

  • 이상호 (홍익대학교 건축공학과) ;
  • 최진 (홍익대학교 대학원 건축공학과) ;
  • 김영신 (홍익대학교 대학원 건축공학과)
  • Published : 2001.12.01

Abstract

Open education, which has been introduced spontaneous1y to many countries, has been giving some strong influence to the primary education in Korea and has been widely used in Korea itself. This report deals with the ineffectiveness of the learning space which has been divided into common classroom and particular classroom. The division of the learning space sets the problem of defining which is the particular of common subject, and the problem of a child to move around for different subject. For the architectural design of school, it is essential for learning space to be suitable for the characteristics of each subjects. The space needed for individual subjects requires tole learning space that is different to the space needed for basic academic subjects. The introduction of different corners in the classroom can be the solution. Individual corners can be divided into the necessary coner, the standard corner, the elective corner and the corner fur facilities.

Keywords

References

  1. Educational Facilities Cataldi;Basil
  2. The Open Classroom Reader The Rationale of Informal Education L.Weber;C. E. Sillberman(ed.)
  3. New Concepts in Architecture & Design Meisei (Japan) Educational Facilities
  4. 중앙대 석사논문 열린교육을 위한 초등학교 공간 구성의 상호 연계성에 관한 연구 권오태
  5. 홍익대 석사논문 초등학교 단위교실의 다목적 공간으로의 전용에 관한 연구 김태환
  6. 경기대 석사논문 열린교육을 위한 초등학교 단위학습공간의 공간구성 연구 김홍규
  7. 전남대 석사논문 열린교육을 위한 초등학교 건축의 공간구성에 관한 연구 - OPEN SPACE를 중심으로 백금주
  8. 청주대 박사논문 열린교육을 위한 초등학교 단위학습공간에 대한 건축 계획적 연구 정관영
  9. 한국교육개발원 초·중등학교 시설·설비기준개정에 관한 연구 박영숙;류호섭;박철희
  10. 미래 학교시설 계획에 관한 연구 박재윤
  11. 교육시설학회 기술보고 남문초등학교 교사신축계획 설계 부산광역시 교육청
  12. 열린학교·열린교육 은용기;길형석
  13. 건축계획 이광노 외
  14. 열린교육의 이해 한국열린교육연구회;한국초등교육학회(편저)