A Study on ATO Control Pattern for Improving the Passenger's Comfort

승차감 향상을 위한 자동열차운전시의 제어패턴에 관한 연구

  • 신한순 (인천광역시 지하철공사) ;
  • 원충연 (성균관대 전기전자 및 컴퓨터공학부)
  • Published : 2001.03.01

Abstract

This paper describes the improvement of passenger's comfort by analyzing the debasement of early adapted ATO control pattern. First we give the characteristics of ATO controller, principle of running control, distance & velocity calculation methods used mainly in INCHEON subway UNE 1 and then analyze the ATO control pattern. For early control pattern, we reviewed it in view of passenger's comfort while keeping the track conditions. In order to achieve the improvement of passenger's comfort we propose the modification of early ATO control pattern based on JERX characteristics. Simulation and application test are performed to prove the effectiveness of modified ATO control pattern.

본 논문은 기존 전동차의 자동운전(ATO : Automatic Train Operation)시 발생되는 승차감 저하의 원인을 분석, 제어패턴의 수정을 통한 승차감 성능 향상에 관한 것이다. 인천지하철 1호선을 중심으로 전동차에 적용된 자동열차운전 제어기의 특성, 주행제어 원리, 거리 및 속도의 산출 방법을 제시하고 기존의 ATO 제어패턴을 분석한다. 분석을 통하여 기존 운전제어장치에서 산출된 제어패턴을 승차감 관점에서 재조명하고 주행시 고려되는 선로 환경에 대한 조건을 충족시키면서 승차감 결정의 핵심요소인 가가속도(Jerk)의 주행 특성을 최적화하여 향상된 승차감 성능을 갖는 제어패턴을 산출하였다. 도출되는 결과의 입증을 위하여 제어 패턴을 시뮬레이션하고 현차를 이용하여 본선 주행시험을 실시한 후 그 결과를 승차감의 관점에서 기존 제어패턴시의 결과 값과 비교, 분석하였다.

Keywords

References

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