지리교육의 지능공정한 참평가 모형 개발 및 적용

Intelligence-fair and Authentic Assessment in Geographical Education Application and Practics

  • 이간용 (서울대학교 지리교육과)
  • 발행 : 2001.06.01

초록

본 연구는 평가의 본질적 차원인 '<학습을 위한 평가' 에 주목하고, 전통적인 평가체제 및 공식적이 수행평가의 대안으로서 지능의 공정성을 강조하는 다중지능론과 수행과제의 자실성을 중시하는 참평가론을 접목시켜 <지능공정한 참평가 모형>을 개발하여 그 적용가능성을 보여주고자 하였다. 지리평가는 수행과제에 자실성이 내재되고, 수행주체의 다양한 지적 능력이 수용되며, 수행목표가 교육의 합목적성에 부합될 때 이상적으로 구현될 수 있을 것이다. 이를 위해 전략적 아이디어의 선정, 실생활적 지리과제의 개발, 교사의 구성적 안내, 다중지능적 표상기회의 제공, 항목별 평가척도의 적용 등으로 구성되는 지능공정한 참평가(IFAA) 모형을 구안하였고, 이를 모의지형도 작성이란 수행과제에 적용한 결과 그 지리 교육적 효용성과 타당성을 확인할 수 있었다.

As standardized test and current perfomance assessment have some problems in the aspects of contextuality, authenticity and intelligence faimess, the aim of this study is to propose an 'intelligence-fair and authentic assessment(IFAA)as an appropriate altemative and to make sure of the probability of its application. In geographical education, an idealistic assessment can be realized when the tasks bear authenticity, multiple intelligence of students are accepted and the objective are confirming with general purpose. IFAA model consists of 5 elements. They are the selecting for strategic ideas, the developing a real-life task, the constructive instructing with teacher, the offering opportunity of multiple representation and the allotting of marks for each items, IFAA model proposed in this study is worth considering in educational validity and realistic adaptability.

키워드

참고문헌

  1. 다중지능의 이론과 실제 김명희;이경희(역)
  2. Multiple Intelligences Gardner, H.
  3. 지리교육의 탐구 남상준
  4. 지리·환경교육 v.4 no.1 지리평가에서 과정중심 평가틀의 구성 서태열
  5. 학습을 위한 수행평가 석문주;송명섭;이명숙;이원희;이종일;조용기;최호성;홍종관
  6. 대한지리학회지 v.35 no.1 지리교육의 구성주의적 접근을 위한 또 하나의 구성 송언근
  7. 마음의 틀 이경희(역)
  8. Frames of Mind Gardner, H.
  9. 교육에서의 질적 연구 이용숙;김영천(편)
  10. Multiple Intelligences in the Classroom Armstrong, T.
  11. A Teacher's Guide To Performance-Based Assessment in Geography Bednarz, S. W.
  12. Toward a New Science of Educational Testing and Assessment Berlak, H.;Newmann, F. M.;Adams, E.;Archbald, D. A.;Burgess, T.;Raven, J.;Romberg, T. A.
  13. Diagnostic Assessment in Geography Black, H. D.;Dockrell, W. B.
  14. Assessment in Geography Bradford, M.;Connell, C. O.
  15. Journal of Geography v.68 no.5 Geographying or doing geography: an inductive approach to teaching geography Clegg, A. A.
  16. Assessment Tasks for KS3 Geography English, A.
  17. Frames of Mind Gadner, H.
  18. The Rubrics Way Using MI to Assess Understanding Lazear, D.
  19. Preparing Citizens: Linking Authentic Assessment and Instruction in Civic/Law-related Education Miller, B.;Singleton, L.
  20. A Guide to Authentic Instruction and Assessment: Vision, Standards and Scoring Newmann, F. M.;Secada, W. G.;Wehlage, G. G.
  21. Developments and Directions in Geographical Education Reconceptualizing assessment in geography Stimpson, P.;Gerber, R.(ed.);Lidston, J.(ed.)
  22. Phi Delta Kappen v.May A true test: toward more authentic and equitable assessment Wiggins, G.