The Analysis of the Achievement of Korean High School Students in the International Geography Competition

세계지리경시대회를 통해 본 고등학교 지리교육 학업성취도 분석

  • Published : 2001.03.01

Abstract

The contents and results of teaching should be evaluated periodically and intermationally in the age of globalization. The Third Internatinal Geography Competition, held from August 13 to August 19,2000 in Seoul, was a good opportunity to compare the level of achievement in geography among Korean students with that of other countries. Students from 13 countries competed with one another by demonstrating their geographical knowledge via three kinds of test. The aim of this study is to evaluate the international level of high school students in geography education in light of the result of the competiton. Four specific contents ate analysed here: 1)the process and result of the competiton, 2) the analysis of test scores of all students, 3) the international comparison of achievement level of the Korean students, and 4)the evaluation of the examination items and their comparison with those of the first competition. The result of this study will help to evaluate ths competitive achievement of geography education in high school. Although the Korean studenrs scored high marks overall, their were relafively weak in the fieldwork assignment. This shows that instructions in geography are unbalanced.

세계지리경시대회는 비록 짧은 역사에도 불구하고 국제지리학연합(IGU)이 인정하는 최고의 국제적 공식학력경시대회이다. 본 연구에서는 우선 세계지리경시대회의 성격과 진행과정 그리고 대회규정을 정리하고, 경시대회를 통하여 한국 고등학생들이 거둔 학업성취도에 대한 국제적인 수준을 비교.분석하였다. 이를 위해 경시대회의 핵심인 시험성적을 국가별로 분석하였고, 참가한 한국 고등학생들의 성적을 시험 항목에 따라 재분류하여 평가함으로써 우리나라 고등학교 지리교육 학업성취도를 유추하였다. 또한 경시대회 출제문제를 주제별.나이도별로 나눠 평가하고 헤이그 대회와 비교하였으며, 서울 경시대회에서 팀 단위 우승국인 폴란드의 지리교육과 경시대회의 준비과정을 살펴보았다. 서울 대회는 13개 국에서 선발된 39명의 고교생을 비롯하여 총 76명이 참여하였다. 경시대회의 국가별 성적은 폴란드. 네덜란드, 한국, 라트비아, 루마니아, 벨기에, 러시아 등의 순위이며, S 자 형태의 성적분포패턴을 보여 학업성취도의 측면에서 상위권-중위권-하위권의 패턴을 어느 정도 확인하였다. 특히 지난 대회를 함께 고려할 때 폴란드가 계속 강세를 보이고 있다는 점이 특징이며, 처음 경시대회에 참가한 우리 나라는 전체적으로 2위라는 우수한 성적을 거두었지만 우리 국토를 대상으로 하는 답사시험에서 중위권에 머무른 결과는 어느 정도 현장교육의 문제점이 드러나고 있음을 의미하고 있다.

Keywords

References

  1. 우리나라 고등학교 학생들의 지리교육 학업 성취도에 관한 국제 비교 연구 김두일;유우익;황철수
  2. 지리통계학: 지리자료분석기법 이희연
  3. Meteorology Today: An Introduction to Weather, Climate, and the Environment (5th ed.) Ahrens, C. D.
  4. 1st International Geography Competition, Unit 1: General Information & Quiz; Unit 2: Written Test & Marking model; Unit 3: Written Test: Resource material; Unit 4: Fieldwork Assignment Ankone, H.
  5. Geosystems: An Introduction to Physical Geography (2nd ed.) Christopherson, R. W.
  6. Geography: Realms, Regions, and Concepts 2000 De Blij, H. J.;Muller, P. O.
  7. Human Geography: Culture, Society, and Space (6th ed.) De Blij, H. J.;Murphy, A. B.
  8. The Human Impact on the Natural Environment (4th ed.) Goudie, A.
  9. An Introduction to Statistical Problem Solving in Geography McGrew, J. C.;Monroe, C. B.
  10. The Second Circular of the 29th International Geographical Congress Ryu, W. I.
  11. Field Techniques and Research Methods in Geography Stoddard, R. H.
  12. Introducing Physical Geography (2nd ed.) Strahler, A.;Strahler, A.
  13. Evaluation and Perspective The Organizing Committee of the 28th International Geographical Congress