컴퓨터소양의 관점에서 본 컴퓨터교육의 의미와 과제

The Meaning and Theme of Computer Education for Aspects of Computer Literacy

  • 한병래 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 이철현 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 송기상 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Han, Byoung-Rae (Korea National University of Education, Dept, of Computer Education) ;
  • Lee, Chul-Hyun (Korea National University of Education, Dept, of Computer Education) ;
  • Son, Ki-Sang (Korea National University of Education, Dept, of Computer Education)
  • 발행 : 2000.02.29

초록

컴퓨터가 사회 전반에 침투함으로써 컴퓨터의 사용이 점차 보편화되었다. 그리고 컴퓨터 교육이 사회의 각 층에서 일어나고 있다. 본 고에서는 컴퓨터 교육 현상을 중심으로 컴퓨터 교육의 의미와 과제를 컴퓨터 소양의 관점에서 살펴보고, 컴퓨터 교육현상에 따라 컴퓨터 소양의 의미를 탐색해 보았고, 각 현상에 따른 내용을 실 예를 들어 제시하고, 앞으로의 과제에 대해 논의하고 있다. 또한 컴퓨터 소양의 관점에 있어서의 교육방법에 대한방향을 제시하고 있다.

Nowadays, We meet computers in everywhere, and the act of Teaching Computers is taken place in every social situation. The purpose of this paper is to research the meaning and theme on a view of computer literacy, the meaning of computer literacy through the computer educational phenomenon, presenting examples of contents, and discussing the role. In addition, this paper shows direction of teaching methodology for computer literacy.

키워드