논리적 사고와 토의력 증진을 위한 웹기반 독서 교육 시스템에 관한 연구

A Study on Web Based Reading Education System for Improving Logical Thinking and Discussion Ability

  • Kim, Yun-Ju (Nakdong Elementary School) ;
  • Kim, Hyun-Bae (Pusan National University of Education Dept. of Computer Education)
  • 발행 : 2000.02.29

초록

독서 교육은 교과뿐 아니라 인성 교육에까지 영향을 주기 때문에 교육 현장에서 중요하게 인정되어 수행되고 있다. 그러나 현실적인 많은 어려움으로 인해 독서 교육을 수행하는데 많은 제약이 있다. 현재까지 수행되어 오던 전통적인 교육 방법은 컴퓨터와 정보 통신 기술의 발달로 인해서 그 방법의 전환이 필요하게 되었으며, 이는 독서 교육 영역에서도 적용된다. 독서교육에서 논리적 사고와 토의력을 지속적으로 증진시키기 위해서는 시 공간적 제약 없이 다른 학습자들과의 상호작용 기회가 많이 제공되어 서로간의 생각이 교환되어져야 한다. 본 연구는 이러한 환경을 제공하기 위하여 독서 교육 시스템에 필요한 요소들을 살펴 보고 독서 지도에 따라 여러 가지 독서 활동을 할 수 있는 웹에 기반한 독서 교육 시스템을 설계 및 구현하였다.

Reading education has been recognized as being important area in the education. But it has many limitations to achieve education effects, because it is very difficult to process in reality. In these days, traditional education methodology needs to be changed for the development of computer science and network communications. It is also applied at the area of reading education. To achieve educational goal in reading education, students must be able to interchange their views without restrictions of time and space. Through this circumstances, they can improve logical thinking and discussion ability. Therefore we need the reading education system which supports reading actions as well as reading instruction. In this paper, a web based reading education system is designed and implemented to improve logical thinking and discussion ability.

키워드