Lagrangian observation and modelling of sea surface wind-induced drift(skin drift)

해양 표면취송류(skin drift)의 라그랑쥐 측류 및 모델링

  • 이문진 (한국해양연구소 선박해양공학분소) ;
  • 강용균 (부경대학교 해양학과)
  • Published : 2000.05.01

Abstract

The drift and movement of oil slick in the sea are closely related to the flows at the sea surface (at 0m depth) because specific gravity of an oil is lighter than that of sea water. As an effort toward a development of realistic model for oil spill drift on the sea surface, a study on sea surface wind-induced drift (skin drift) at 4 coastal regions of Korea was carried out. In this study, skin drifts were inferred from difference between the flow at the sea surface and that in underwater (at 1.5m depth). The average speed of skin drift in our experiments was 2.9% of wind speeds and the average direction of skin drift to wind was deflected to the right by 18.6°. The results of this experiment were used in the modelling of the skin drift as a prompt response of time-variable wind. The modelled skin drift, which corresponds to observed wind, successfully reproduced the observed trajectories of sea surface flows.

해양에서 해수보다 비중이 낮은 유류의 이동.확산은 해면 (0m) 유동에 따라 좌우된다. 해양에서의 유류확산에 대한 현실에 부합되는 모델 개발의 일환으로 한반도 연안역 4개 해역에서 해양 표면 취송류 (skin drift) 추정에 대한 연구를 수행하였다. 본 연구에서는 해면과 수면하 1.5m의 유동을 동시 관측하여 둘간의 차이로서 바람에 의한 해양표면 취송류를 추정하였다. 표면취송류 유속의 평균 크기는 바람의 2.9% 였으며, 풍향에 대한 표면취송류 편향의 평균치는 바람의 오른쪽 18.6° 였다. 관측 결과는 표면취송류의 모델링에 활용하였다. 모델링에서는 바람에 따른 표면 취송류의 공간적 변동을 재현하였으며, 관측된 결과와 비교하여 검증하였다.

Keywords