한국초등과학교육학회지:초등과학교육 (Journal of Korean Elementary Science Education)
- 제19권2호
- /
- Pages.1-13
- /
- 2000
- /
- 1598-3099(pISSN)
- /
- 2733-8436(eISSN)
초등학생의 전기회로 개념과 전류 개념간의 관계
Relationships of Elementary Students념 Conceptions about Basic Circuits and Electric Currents
초록
과학 개념 연구로서 전류 개념에 대한 아동들의 개념 유형이 다양하다는 것이 많은 연구에 의해서 밝혀지고 있으며 과학적인 전류 개념으로 변화시키려는 수업 지도 방안에 대한 연구도 진행되고 있다. 본 연구의 목적은 초등학교 학생을 대상으로 하여 전기 회로와 전류에 대한 개념을 조사하고, 이들 개념간에 어떤 관계가 있는지를 알아보고자 한다. 초등학생에게 실시할 수 있는 전기 회로 개념 검사 문항과 전류 개념 검사 문항을 선택 후 설명식으로 개발하여 초등학교 4-5학년 학생 중 총 163명에게 실시하여 선택결과와 선택 이유를 계통도로 분석하였다. 계통도에 따라 각 개념별 응답 유형의 비율을 구하였고
The purposes of this study were to survey the elementary students' conceptions of electric circuits and of electric currents, and to explore the relationships between them. The questionaire were developed into matched forms which corresponds to each conceptions of electric circuits and electric currents. The elementary students were selected from 4th and 5th grade in a elementary school in a large local city, which of the total numbers of students were 163. The student who have well-developed conception in electric circuits are superior in conceptions of electric currents to other student who have not in each items of questionnaire required to draw a simple basic electric circuits for lightening the bulb, to select the basic elements of circuits, to identify the arrangement of batteries and bulbs. So we concluded that the scientific conceptions of electric circuits could contribute to the scientific conceptions of electric currents, as expected in elementary science textbooks.